Darmowa

dostawa rowerów

4.9/5.0

Ocena na Opineo

Korzystne

raty lub leasing

Bezpieczne

płatności online

SRAM

powstanie marki

Historia SRAM zaczyna się w 1987 roku. Wtedy to założyciel Stan Day trenuje i ściga się w triatlonach. Stan był przekonany, że istnieje lepszy sposób na zmianę biegów niż sięganie po dolną rurę w celu dosięgnieca manetki. Taka zmiana biegów była po prostu niewygodna i nieefektywna.

Podczas wyjazdu na narty w Kolorado, Stan przedstawił przyjacielowi i genialnemu inżynierowi, Samowi Pattersonowi prezentację zmiany przełożeń na kierownicy. Sam wrócił do swojego garażu w San Diego, majstrował przez kilka miesięcy i późną wiosną wymyślił prototyp manetki obrotowej. Narodził się Grip Shift (twist shift).

W 1991 roku ta technologia została dostosowana do rowerów górskich, a firma SRAM szybko się rozwijała.

Stan zwerbował grupę podobnie myślących przedsiębiorców i rowerzystów, aby wprowadzić produkt na rynek. Wynajęli kawałek 100-letniego ceglanego magazynu w zachodniej części Chicago. Zespół śpieszył się, by zadebiutować na pokazie rowerowym w Long Beach w styczniu 1988 roku.

Zmuszeni do opracowania nazwy firmy, gdy zbliżał się pokaz w Long Beach, połączyli kilka inicjałów założycieli i wymyślili nazwę SRAM. Po przybyciu na wystawę otworzyli katalog i stwierdzili, że organizatorzy omyłkowo wstawili dodatkową literę; zostali powitani w branży jako SCRAM.

Nowy wynalazek — manetka Grip Shift, umieścił SRAM na mapie branży rowerowej. Jednak dopiero gdy SRAM opracował swoją pierwszą przerzutkę i zaadaptował Grip Shift do użytku w MTB, pozycja SRAM została ugruntowana.

Grip Shift został pierwotnie zaprojektowany do zastosowań szosowych i ostatecznie zmodyfikowany do triathlonu i MTB. Zapoczątkowało to przemianę firmy w jednego z największych dostawców komponentów rowerowych na świecie.

rozwój i ekspansja SRAM


Stawiając na dalszy rozwój, w 1995 roku SRAM wprowadził swoją pierwszą tylną przerzutkę do rowerów górskich, nazwaną ESP. Charakteryzowała się ona nowym i unikalnym przełożeniem linki 1:1. Zaprojektowana tak, aby była bardziej odporna na zanieczyszczenie i łatwiejsza w konfiguracji. Ponadto nowa przerzutka została zaprojektowana do parowania z manetkami SRAM ESP Grip Shifters. Był to krytyczny pierwszy krok dla SRAM w kierunku stworzenia kompletnego systemu zmiany przełożeń.

SRAM był chętny do ekspansji, zarówno poprzez przejęcia, jak i organiczny rozwój produktów.

Sachs

Do 1997 roku SRAM kupił Sachs, znanego niemieckiego producenta specjalizującego się w łańcuchach i przekładniach. Sachs zapewnił SRAM grupę doświadczonych metalurgów, inżynierów oraz odnoszący sukcesy zakład produkcyjny łańcuchów i piast z wewnętrznymi przekładniami.

Firma SRAM wypuściła swoją pierwszą tylną przerzutkę XO w 2001 roku. Była to odważna przeróbka istniejących przerzutek ESP mająca na celu bycie najlepszą w swojej klasie.

RockShox

W 2002 roku SRAM przejął producenta amortyzatorów RockShox. RockShox był jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek kolarskich i innowatorem w branży, który jako pierwszy wprowadził przednie zawieszenie, zmieniając kształt kolarstwa górskiego na całym świecie.

Avid

Firma Avid została przejęta wiosną 2004 roku. Popularne i sprawdzone układy hamulcowe firmy Avid, w szczególności hydrauliczne hamulce tarczowe, dały SRAM jeszcze więcej możliwości konkurowania na rynku komponentów.

Truvativ

Później w tym samym roku SRAM kupił Truvativ, producenta korb, suportu i tarczy. Dzięki Truvativ jako części rodziny SRAM firma mogła wreszcie sprzedać kompletny układ napędowy.

Kolejne przedsięwzięcie SRAM miało miejsce w 2006 roku, kiedy to wypuszczono mechaniczne 10-biegowe grupy osprzętu Force i Rival. SRAM Force została wprowadzona jako najlżejsza grupa na rynku, zaprojektowana z myślą o ergonomii jako głównym celu i zachowująca precyzyjną, wyraźną i słyszalną zmianę przełożeń. SRAM Force ścigał się w Tour de France w następnym roku.

SRAM był w stanie wejść na rynek szosowy dzięki nowej zastrzeżonej technologii zmiany przełożeń, DoubleTap. Technologia umożliwiła rowerzystom zmianę biegów w obu kierunkach za pomocą jednej dźwigni manetki.

SRAM uruchomił swoją grupę RED w 2007 roku. Nowa, najwyższej klasy grupa szosowa SRAM była najlżejszą, najszybszą i najbardziej regulowaną grupą osprzętu na rynku. Szybko został przyjęty przez wielu profesjonalistów, a następnie wygrał prawie wszystkie główne wyścigi szosowe, crossowe i triathlonowe w kalendarzu.

Zipp

Ponadto w 2007 roku SRAM przejął firmę Zipp zajmującą się komponentami rowerowymi. Firma Zipp została założona w amerykańskiej stolicy prędkości, Indianapolis, a jej jedynym celem było uczynienie Cię szybszym. Zipp rozszerzył swoją ofertę produktów z kół na kierownice, mostki i sztyce.

Quarq

SRAM przejął producenta korb do pomiaru mocy Quarq w 2011 roku. Do 2012 roku SRAM włączył mierniki mocy do swojej grupy szosowej RED. Pomiar mocy stał się ostatecznie dostępny dla każdej grupy osprzętu.

W 2012 roku SRAM wprowadził szeroki zakres przełożeń 1x11 do rowerów górskich z zestawem osprzętu XX1. Nowa grupa osprzętu wykorzystywała kasetę 10-42 i opatentowaną pojedynczą tarczę przednią. Przednia zębatka wykorzystywała zarówno wąskie, jak i specjalnie ukształtowane szerokie zęby do utrzymywania łańcucha. Do 2014 roku technologia ta, znana jako SRAM Force 1 (pierwotnie CX1), miała swoją premierę w rowerach przełajowych. Ponadto grupa rozszerzyła swoją działalność o inne zastosowania, w tym rowery do jazdy na czas, triathlonu, szosowe i fitness.

W sierpniu 2015 roku firma SRAM ogłosiła wprowadzenie na rynek swojej 11-biegowej, bezprzewodowej, elektronicznej grupy osprzętu , SRAM RED eTap. Grupa wykorzystała przerzutki z niezależnymi akumulatorami do zmiany przełożeń za pomocą sygnałów bezprzewodowych wysyłanych z manetek zmiany biegów. Korzyści z systemu obejmowały bardziej precyzyjną zmianę biegów, szybszą konfigurację i mniejszą konserwację.

Niedługo potem SRAM ogłosił wersję swojej bezprzewodowej grupy szosowej z hydraulicznym hamulcem tarczowym o nazwie SRAM RED eTap HRD. Technologia HRD firmy SRAM wykorzystywała konstrukcję dźwigni hydraulicznej z regulacją zasięgu i regulacją punktu styku dźwigni.

W maju 2016 roku firma SRAM wypuściła technologię układu napędowego 1x12 Eagle w wariantach XX1 i X01. W tym samym czasie SRAM oficjalnie ogłosił śmierć przedniej przerzutki MTB, ponieważ systemy Eagle 1x zapewniają 500% zakresu przełożeń, co jest porównywalne z wieloma systemami 2x. Na początku 2017 roku SRAM wprowadził na rynek układ napędowy 1x12 GX Eagle, wyposażony w tę samą technologię ale w niższej cenie.

ShockWiz

Ponadto w 2016 roku SRAM przejął ShockWiz. ShockWiz to innowacyjny asystent dostrajania zawieszenia montowany na widelcu i amortyzatorze, który zbiera i przesyła dane z zawieszenia do aplikacji, aby pomóc Ci zrozumieć ustawienia zawieszenia w celu dostosowania i ulepszenia jazdy.

W październiku 2016 r. Firma SRAM wypuściła wersję WiFLi (szersza, szybsza, lżejsza) swojej przerzutki tylnej eTap, która jest kompatybilna z szerszym zakresem przełożeń niż standardowa przerzutka tylna.

TyreWiz został wprowadzony na rynek w 2018 roku jako lekkie i trwałe urządzenie do pomiaru ciśnienia w oponach, które montuje się bezpośrednio na zaworze. TyreWiz wykorzystuje diody LED, aby wskazać, że znajdujesz się w idealnej strefie ciśnienia lub poza nią. Działa również poprzez Bluetooth™ do przekazywania krytycznych danych dotyczących ciśnienia bezpośrednio do komputera rowerowego i aplikacji SRAM AXS.

Velotron

Firma Velotron, przejęta w 2018 roku, zapewnia trening na poziomie naukowym, wyznaczając jednocześnie standardy dla ergometrów treningowych. Trenażery Velotron są używane na całym świecie przez najlepsze uniwersytety, laboratoria sportowe i centra trenerskie.

Do 2019 roku SRAM wypuścił dwie nowe bezprzewodowe grupy osprzętu do rowerów górskich, takie jak XX1 Eagle AXS i X01 Eagle AXS. Eagle AXS wnosi do roweru górskiego prawdziwe korzyści płynące z bezprzewodowej elektronicznej zmiany przełożeń, zapewniając rowerzystom personalizację i kontrolę nad układem napędowym.

6 lutego 2019 roku firma SRAM wypuściła trzy nowe elektroniczne zestawy grup bezprzewodowych. To wydanie zawierało jedną grupę osprzętu szosowego, RED eTap AXS, oraz dwie grupy osprzętu do rowerów górskich, XX1 Eagle AXS i X01 Eagle AXS. Wszystkie grupy AXS mają łączność BLE i opcjonalną bezpłatną aplikację mobilną o nazwie AXS, która oferuje użytkownikom możliwość ponownego przypisania i dostosowania funkcji przycisków.

Nowa grupa osprzętu RED eTap AXS zawiera 12-biegową kasetę z szerszym zakresem przełożeń i mniejszymi skokami między przełożeniami oraz wiele innych innowacji, takich jak tarcze z wbudowanym miernikiem mocy i amortyzatorem hydraulicznym klatki koła pasowego przerzutki tylnej oraz tarczą 2x i 1x warianty układu napędowego.

W przypadku nowych grup górskich, oprócz bezprzewodowej obsługi elektronicznej, mogą one również łączyć się ze sztycą regulowaną Reverb AXS firmy RockShox. Umożliwia to aplikacja SRAM AXS, umożliwiając użytkownikom ponowne przypisanie funkcji przycisków między sztycą Reverb a kontrolerem przerzutki XX1 lub X01. Ta sama aplikacja AXS otwiera również możliwość używania dźwigni RED eTap AXS z układem napędowym Eagle AXS i sztycą regulowaną Reverb AXS. I odwrotnie, rowery z kierownicą typu drop bar można łatwo doposażyć w kierownicę do rowerów górskich za pomocą kontrolera przerzutki Eagle AXS z układem napędowym RED eTap AXS.

Saris

W tym samym roku SRAM zakupił od Saris linię mierników mocy do rowerów PowerTap. Początkowy miernik mocy PowerTap oparty na piaście zapewniał dokładny pomiar mocy. Linia produktów obejmowała mierniki mocy PowerTap P2 Pedal i mierniki mocy PowerTap G3 Hub.

SRAM wypuścił wersję Force swojej grupy osprzętu AXS, wprowadzoną jako SRAM Force eTap AXS. Wersja Force zapewniała większość tych samych funkcji i korzyści, co RED, ale w niższej cenie. W rezultacie SRAM Force eTap AXS znalazł specyfikację w rowerach prawie wszystkich wiodących producentów rowerów.

TIME

W lutym 2021 roku firma SRAM ogłosiła przejęcie całej gamy pedałów szosowych i górskich, bloków i powiązanych patentów TIME Sport. Założony w Nevers we Francji w 1987 roku, zatrzaskowy system pedałów TIME zwiększył ergo-dynamiczną podatność rowerzystów poprzez inżynierię bocznego i kątowego ruchu w pedale. TIME dodał pedały do ​​rowerów górskich w 1993 roku.

W kwietniu 2021 roku SRAM wprowadził na rynek swoją grupę osprzętu SRAM Rival eTap AXS. Nowa grupa osprzętu Rival eTap AXS zapewnia takie same wrażenia z jazdy jak Force i RED, w tym tę samą bezprzewodową logikę zmiany biegów, innowacyjne opcje przełożeń oraz całkowicie nowy miernik mocy oparty na wrzecionie.

Hammerhead

SRAM przejął Hammerhead, wiodącą firmę zajmującą się technologią rowerową i producenta komputera rowerowego Karoo 2, w styczniu 2022 r. Hammerhead nadal rozwija innowacyjną platformę technologii rowerowej, zapewniając rowerzystom bezproblemową integrację z różnymi istniejącymi produktami i usługami sprzętowymi i programowymi.

Velocio

SRAM przejął Velocio, firmę produkującą wyczynową odzież rowerową, w 2022 roku. Velocio zostało założone w 2013 roku i nadal koncentrowało się na odzieży rowerowej premium. Marka Velocio kieruje się swoimi podstawowymi zasadami, takimi jak lepszy projekt poprawiający każdą jazdę, solidne zaangażowanie w odpowiedzialność za środowisko i rozwój kultury integracyjnej wokół kolarstwa.

Więcej
Mniej

Aktywne filtry

0zł