Jaki rower wybrać do jazdy w trudnym terenie?

Jaki rower wybrać do jazdy w trudnym terenie?

Jazda na rowerze jest przyjemnością, ale może dawać też sporą dawkę adrenaliny. Wszak wystarczy tylko zdecydować się na jazdę w trudnym terenie. Jednak należy zdawać sobie sprawę, iż nie każdy jednoślad da radę w bardziej wymagających warunkach. A przecież i bezpieczeństwo i wygoda są nader ważne. Jaki więc rower wybrać? Czas poznać odpowiedź na to pytanie. 

Rower przełajowy to dobry wybór

Są osoby, które cenią jazdą po prostych drogach w miejskim terenie, ale są też takie, które oczekują zdecydowanie czegoś więcej, czyli adrenaliny, emocji i owego efektu wow. Jeżeli cenicie duże doznania i dawkę adrenaliny, to dla Was najlepszym wyborem będzie rower przełajowy.  To idealny wybór dla miłośników cyclocrossu, który notabene także w Polsce staje się coraz bardziej popularny. Oczywiście do takich warunków bardzo ważne są cechy, które musi spełniać rower przełajowy. Chyba nikogo nie zaskoczymy stwierdzeniem, że kluczowe znaczenie ma rama roweru. Duże znaczenie ma sam kąt główki ramy, który jest łagodniejszy niż choćby w rowerach crossowych. Kropką nad „i”, a może i kluczem do sukcesu jest wysoko położony support. Dłuższe widełki i krótsza rura to kolejne cechy, które różnią dobry rower przełajowy od szosowego. Oczywiście takie zmiany geometrii nie są przypadkowe, lecz są związane tym, że przełajówki mają szersze opony i ogumienie w rozmiarze 33. musimy jeszcze wspomnieć o materiale ramy. Pewnie większość osób, którzy stawiają na najlepsze rozwiązania sądzi, iż karbon jest najtrafniejszym wyborem i rzecz jasna trudno się z tym nie zgodzić. Jednak karbon ma jedną dużą wadę, którą jest cena. Na szczęście coraz więcej producentów oferuje dobre rowery przełajowe z ramą aluminiową i takie rozwiązanie daje przyzwoite efekty w kontekście tłumienia drgań. 

Dobry rower, który sprawdzi się w trudnych warunkach to enduro

Pojęcie trudnych warunków jest w  sumie pojęciem względnym. Dla jednych będą to wymagające trasy górskie, a dla innych duże wzniesienia i strome zjazdy. Dlatego też trzeba pamiętać, aby rower dobierać pod swoje oczekiwania, wszak każdy z nas jest inny. Nie mniej na pewno w trudnych warunkach sprawdzi się rower enduro. W końcu można na nim zjeżdżać ze stromych tras, ale też względnie łatwo wjeżdżać na większe wzniesienia. W dużej mierze ową funkcjonalność rowery enduro zawdzięczają geometrii ramy i zawieszenia.  Tutaj musicie wiedzieć, że enduro cechuje pełne zawieszenie o skoku wynoszącym 150–170 mm, do tego do wyboru są koła o średnicy 27,5 do 29 cali. Im większe, tym możecie osiągnąć większą szybkość, ale też maksymalną przyczepność. Zwróćcie też uwagę na kierownicę, która jest szeroka, zaś mostek krótki. Rowery enduro powinny być  wyposażone w sztyce regulowane, ale i napędy jednorzędowe.

Szalony pęd w dół i maksimum adrenaliny

Są osoby, których zupełnie nie interesuje jazda pod górę, a jedyne czego oczekują, to zjazd w dół i osiąganie przy tym dobrych, a wręcz świetnych prędkości. Trzeba zdawać sobie sprawę, że rower do tak trudnych warunków musi być wyjątkowy i tutaj jedynym słusznym wyborem jest rower downhill – już sama nazwa może nam powiedzieć wiele. Takie jednoślady są rzeczywiście dosyć specyficzne i już samą budową znacząco się wyróżniają.  Ich geometria jest idealnie dopasowana do takich warunków, do tego zwróćcie też uwagę na koła, które są mniejsze, acz szerokie. Kolejną cechą, która wyróżnia takie jednoślady są mocne opony, które posiadają wyraźny bieżnik. Dopełnieniem całości jest ich skok zawieszenia, który nie tylko jest pełny, ale i sięga powyżej 200 mm. Zaś napęd można określić mianem szczątkowego.

Coś bardziej uniwersalnego, czyli rower hardtail

Można także zdecydować się na rower hardtail, który choć nie jest w pełni uniwersalny, to jednak można go określić pretendentem do tego miana. Otóż spełni oczekiwania miłośników jazdy w lekkim i trudniejszym terenie, a także po górach. Tutaj do wyboru macie trzy rozmiary kół, czyli 26 cali, 27,5 cala oraz 29 cali. Wiadomo, że im większe, tym łatwiejsze pokonywanie przeszkód, zaś gorsza zwrotność. Także waga wtedy wzrasta. Amortyzacja najczęściej ma skok 100 mm. Pamiętajcie, że im bardziej zależy Wam na znalezieniu profesjonalnego roweru do zadań specjalnych, tym bardziej musicie wybrać model z amortyzatorem dobrej klasy.  

0zł