Przewodnik po rodzajach rowerów cz.2
Rowery górskie (MTB)
Zaprojektowane do jazdy w trudnym i wymagającym terenie. Jeszcze do niedawna uważane za najbardziej uniwersalne ze wszystkich rowerów.
Rodzaje rowerów górskich:
turystyczne/sport&tour - jazda rekreacyjna/turystyczna w terenie
XC - jazda sportowa, udział w zawodach XC (Cross Country). Rowery typu hardtail (amortyzacja tylko z przodu)
trail/szlakowe - jazda po trudnych technicznie górskich szlakach. Najczęściej rowery z pełnym zawieszeniem (amortyzacja przód i tył)
enduro - zaawansowane trasy rowerowe enduro z dużą ilością zjazdów i skakania; rowery tylko z pełnym zawieszeniem
downhill - ekstremalne zjazdy po specjalnie przygotowanych trasach z dużą ilością kamieni i korzeni; rowery tylko z pełnym zawieszeniem
freeride - rowery zjazdowe do pokonywania najcięższego terenu bez ograniczeń do przygotowanej trasy; rowery tylko z pełnym zawieszeniem
czym wyróżnia się typowy rower górski?
1. szeroka i prosta kierownica
Najczęściej wykonana z aluminium, choć zdarzają się i karbonowe. Może być całkowicie prosta lub z lekkim wzniosem. Duża szerokość zapewnia odpowiednie podparcie i lepszą stabilność w terenie. Przyjęło się, że szerokość kierownicy MTB powinna przewyższać o 10-15 cm szerokość barków rowerzysty. My uważamy, że powinno się ją dobierać pod kątem terenu, w jakim się jeździ, budowy ciała i własnych preferencji.
2. grube opony z agresywnym bieżnikiem
Opony w rowerze górskim nie mają łatwego zadania. Pokonywanie licznych nierówności przy zachowaniu odpowiedniej trakcji wymaga od nich wytrzymałości i przemyślanych rozwiązań. Opony MTB są szerokie, najczęściej jest to 2,1-2,2 cala. Posiadają też wyraźny bieżnik. Większość producentów stawia na drobną lub grubą kostkę. Nierzadko też, spotkamy się ze wzmocnionymi bokami i z wkładką antyprzebiciową.
3. niskie przełożenia w celu sprawniejszych podjazdów
Aktualnie w rowerach górskich możemy spotkać różne napędy. W tańszych, rekreacyjnych modelach stosowane są przełożenia 3x9. W bardziej zaawansowanych modelach mamy napęd dwu lub jednorzędowy z przodu. Przełożenia w układzie 2x10/11 wydają się najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem.
napęd 2x
Mamy dwie tarcze z przodu których możemy używać w zależności od danej potrzeby. Małej zębatki często używamy w górach i w wymagającym terenie. To właśnie tam spotkamy się z wymagającymi podjazdami. Duża zębatka przyda się z kolei na płaskich odcinkach i zjazdach. Uniwersalność takiego układu sprawia, że w zasadzie żadna trasa nas nie zaskoczy.
napęd 1x
Napęd, który powstał z myślą o zawodach XC. Stał się na tyle popularny, że obecnie stosowany jest w większości zaawansowanych modeli MTB. Jest lżejszy i prostszy w użytkowaniu niż napędy z biegami z przodu. Wystarczy skupić się jedynie na odpowiednim ustawieniu tylnej przerzutki. Taki napęd wymaga jednak dobrej kondycji fizycznej. Przy pokonywaniu długich podjazdów może okazać się niewystarczający.
4. mocne hamulce
Dobre hamulce w rowerze górskim to podstawa. Dlatego obecnie w rowerach MTB ze średniej i wyższej półki znajdziemy tylko i wyłącznie hamulce tarczowe. Polecamy hamulce hydrauliczne. Oferują one bardzo precyzyjną modulację, a jednocześnie dużą siłę hamowania.
5. skuteczna amortyzacja
Podobnie jak hamulce, dobra amortyzacja w rowerze górskim jest bardzo ważna. Sprawny amortyzator nie tylko zniweluje drgania, ale też zapewni przyczepność. Tańsze rowery MTB będą miały amortyzatory sprężynowe. Takie rozwiązanie sprawdzi się w rekreacyjnym zastosowaniu. Amortyzatory powietrzne to domena wyższych modeli górskich. Będą one lżejsze od swoich sprężynowych odpowiedników, a także zapewnią większą skuteczność i płynność działania.
Koła w rowerze górskim
Wyróżniamy trzy rozmiary kół w rowerach górskich: 26 cali, 27,5 cala i 29 cali.
Jeśli chciałbyś zapoznać się z rozgorzałą dyskusją na temat zalet poszczególnych rozmiarów kół, wystarczy sprawdzić jakiekolwiek rowerowe forum internetowe na przestrzeni ostatnich lat. Zapraszamy też do naszego artykułu, w którym szczegółowo poruszamy ten temat: Rozmiar koła w rowerze MTB
W dużym skrócie: duże koła lepiej się toczą, umożliwiając szybszą jazdę; mniejsze mają lepsze zdolności manewrujące. Odkąd pojawiły się koła 29 i 27,5 calowe, rozmiar 26'' bardzo szybko stracił na wartości i obecnie już mało kto decyduje się na rower z takimi kołami.
rama roweru MTB
Jeśli chodzi o budowę ram, to w rowerach górskich znajdziemy pełny przekrój materiałów, począwszy od stali i tytanu po aluminium i włókno węglowe. Jednak to aluminium i karbon są najczęściej spotykane, oczywiście ze względu na niską wagę i wytrzymałość jednocześnie.
ROMET MUSTANG M8 to najwyższy model roweru górskiego z serii MUSTANG od tego producenta
Rowery crossowe
Bez wątpienia rower crossowy wywodzi się z roweru górskiego. Zapotrzebowanie na łagodniejszą formę roweru, która sprawdzi się nie tylko w terenie, ale też i w warunkach miejskich sprawiło, że rowery crossowe na dobre zagościły w ofercie producentów z branży.
Najczęściej zbudowane są na ramach aluminiowych, co ma zapewnić niską wagę, przy zachowaniu odpowiedniej sztywności.
Niższe wersje zazwyczaj wyposażone są w hamulce typu v-brake, jednak wyższe modele mają w standardzie tarczowe hamulce hydrauliczne tarczowe, jak w rowerach górskich.
Amortyzowane widelce przednie to również standard w rowerach crossowych, jednak tu, w odróżnieniu od tych w rowerach górskich, znajdziemy węższe golenie i krótszy skok, zamiast standardowych 100mm będzie to 75 lub 63 mm.
Rowery crossowe zapewniają sportową pozycję jazdy przy jednoczesnym zachowaniu komfortu.
Najważniejszą cechą, która odróżnia rower crossowy od typowego roweru górskiego, są koła w rozmiarze 28 cali i opony o szerokości 1,60-1,75". Sprawia to, że jazda w miejskich warunkach jest lekka i dynamiczna, a przy tym nie musimy rezygnować z dalszej jazdy tam, gdzie dobre drogi się kończą.
Kellys Clea 30 - damski rower crossowy | Romet Orkan 3M - męski rower crossowy |
Rowery trekkingowe
Zapakowanie niezbędnych rzeczy w sakwy i pedałowanie w dal to stara rowerowa tradycja.
Rowery trekingowe rozwinęły się na tyle, by umożliwić nam każdy rodzaj wyprawy bez względu na jej długość i czas trwania.
Oczywistą cechą charakterystyczną tych rowerów jest ich bogate wyposażenie. Posiadają one wytrzymałe bagażniki z uchwytami pod sakwy, które pozwalają przewozić ładunki; błotniki, aby jazda przy złej pogodzie nie stanowiła przeszkody; oświetlenie zasilane z prądnicy, tak by nie martwiąc się o baterie, zawsze mieć zapewnioną widoczność po zmierzchu.
Koła w rowerze trekkingowym to odpowiednik rozmiaru kół w rowerach crossowych, czyli 28'', jednak tu częściej podawany jest parametr metryczny, czyli 700C.
Opony o szerokości 1,6-1,75" mają za zadanie utrzymać znaczne obciążenie, jakim poddawane są rowery trekkingowe, a jednocześnie zapewnić płynną i lekką jazdę po utwardzonych nawierzchniach.
Hamulce to często jeszcze typ v-brake, co jest dobrym wyborem przy długich trasach pokonywanych w jednostajnym tempie. Zapewniają niską wagę i prostotę obsługi przy jednocześnie wystarczającej sile hamowania. Coraz popularniejsze w rowerach trekkingowych stają się tarczówki, niczym te w rowerze górskim, a co z a tym idzie, pewność hamowania będzie jeszcze większa.
Geometria ramy polegająca na krótszej górnej rurze i dłuższej główce ma zapewnić bardziej wyprostowaną sylwetkę.
Trekking to jedna z niewielu kategorii w kolarstwie gdzie stal jest wciąż wykorzystywanym materiałem do budowy ram. Użytkownicy chwalą sobie jej właściwości tłumiące drgania i wytrzymałość. Jednak obecnie, najczęściej spotkamy się z ramą aluminiową. Jest ona lekka i zachowuje odpowiednią sztywność.
Dzięki temu rowery trekingowe pozwalają podróżować z pełnym załadunkiem bez względu na to, jak strome drogi przyjdzie nam pokonać.
Trekkingi dają nam też najniższe z możliwych przełożeń. Proporcja 1:1 nie jest czymś nadzwyczajnym a mimo to zapaleni globetroterzy modyfikują swoje rowery, by osiągnąć jeszcze niższe przełożenia.
Romet Wagant 6 2023 - wysokiej jakości trekking w przystępnej cenie
Rowery miejskie i składane
Rowery miejskie to wbrew pozorom bardzo przemyślane konstrukcje. Zostały zaprojektowane z myślą o jeździe po utwardzonych drogach, częstym zatrzymywaniu się na światłach oraz przewożeniu bagażu. W związku z tym typowy rower miejski charakteryzuje się dość wąskimi oponami z łagodnym bieżnikiem, obniżoną ramą, dodatkowym wyposażeniem jak oświetlenie, błotniki i osłony, chroniące ubranie przed zachlapaniem oraz bagażnik rowerowy. Często nieodłącznym elementem jest też pojemny kosz na zakupy zainstalowany na kierownicy.
Siodło i kierownica w rowerze miejskim jest zaprojektowane tak, by zapewnić wyprostowaną pozycję w czasie jazdy. Daje to ogromną wygodę i poprawia bezpieczeństwo jazdy. W tej pozycji można bowiem jechać niezwykle komfortowo, zachowując szerokie pole widzenia, co na ulicy czy ścieżce rowerowej jest niezwykle ważne. Dlatego też rower miejski coraz częściej staje się ulubionym środkiem transportu osób codziennie podróżujących do pracy lub szkoły.
Rowery miejskie są niezwykle praktyczne i funkcjonalne. Dzięki odpowiedniej konstrukcji można się nimi poruszać bez obaw o stan odzieży. Oznacza to, że tego typu jednoślad można spokojnie prowadzić w eleganckim garniturze, modnych spodniach czy zwiewnej sukience, nie obawiając się o zabrudzenia czy wkręcenie odzieży w łańcuch.
Regularne użytkowanie roweru miejskiego to także idealny sposób na uniknięcie miejskich korków i zadbanie o stan środowiska – jest to zatem doskonała opcja dla osób ceniących komfort i ekologię.
Chciałbyś przechowywać swój rower w niedużym mieszkaniu lub zabrać go ze sobą do pociągu w godzinach szczytu jako sposób na dojazdy do pracy? Potrzebujesz składaka. Jak sama nazwa sugeruje, są to rowery, które możemy złożyć przez co zajmują mało miejsca i nadają się do przewożenia w różnych środkach transportu.
Dobrej jakości składak składa się w kilka sekund i przyjmuje postać łatwego w przenoszeniu pakunku. Oznacza to, że prawdopodobnie będziesz mógł przetrzymywać go pod biurkiem w pracy, zamiast zostawiać go na zewnątrz ponosząc ryzyko jego kradzieży.
Rowery składane generalnie mają stalowe lub aluminiowe ramy i małe koła. Tracą na komforcie jazdy na rzecz udogodnienia jakim jest możliwość składania, lecz lepsze modele radzą sobie z tym zapewniając odpowiednią amortyzację.
Stylowy i prakrtyczny rower miejski Merida Cityway 328