Czym charakteryzują się rowery crossowe i dla kogo się sprawdzą?
Wiele osób szuka tzw. rowerów uniwersalnych. Kiedyś mówiło się tak o rowerach górskich, które eksploatowane były w latach 90-tych zarówno w mieście, jak i w terenie. Były jednak dość ciężkie i wymagały sporo wysiłku od rowerzysty. Ponadto po dłuższej trasie bóle nadgarstków, przedramion czy nawet pleców dawały się we znaki. Jednak było to lepsze rozwiązanie od składaków, zwłaszcza do jazdy po terenie o zróżnicowanym ukształtowaniu. I tak już w XXI wieku na polskie salony rowerowe wkroczyły rowery crossowe. One w istocie łączą w sobie cechy rowerów górskich, trekkingowych i szosowych. Co warto o nich wiedzieć i dla kogo się sprawdzą?
Rowery crossowe – lekkie i dobrze pokonujące nierówności
Na pewno crossowe rowery wyróżniają się niższą wagą w stosunku do rowerów MTB. Ich ramy są wykonane z aluminium, dodatkowo mają węższe obręcze i większe opony z klockami, co sprawia, że jednocześnie są przyczepne, ale można również rozwijać na nich większe szybkości. Właśnie owa szybkość łączy je z rowerami szosowymi. Jednak pozycja na takim rowerze bliższa jest rowerom trekkingowym, w końcu ustawienie siodełka i geometria ramy sprawiają, że można przybrać na nich bardziej wyprostowaną pozycję i odciążyć kręgosłup. Na dobre pokonywanie nierówności wpływa także amortyzacja, która znajduje się z przodu. To zwiększa masę roweru, ale również zapewnia bardziej stabilną jazdę.
Dobre hamulce i odpowiedni napęd to podstawa, ale te elementy należy dopasować do swoich potrzeb
Wymiana manetek, kasety czy łańcucha to spory koszt, dlatego warto zwrócić uwagę na te elementy przy wyborze roweru crossowego. Tutaj bardzo liczy się fakt, czy rower będzie eksploatowany w warunkach miejskich częściej niż w terenowych, czy też jest odwrotnie. Ale zacznijmy może od amortyzatorów, wszak to one tłumią wstrząsy na wybojach, a dzięki temu jazda jest i bezpieczniejsza i przyjemniejsza. W rowerach crossowych najczęściej uniwersalakcstosowany jest skok 50-63mm, choć rzecz jasna można także znaleźć 80 mm. Na pewno musicie wiedzieć, że crossowe rowery, które posiadają amortyzacją przednią są wygodniejsze podczas jazdy w trudnym terenie, ale jednak wadą takiego rozwiązania jest fakt, że są cięższe. Nie ma się co oszukiwać, że nie warto rezygnować z amortyzacji. Jeżeli na rowerze zamierzacie jeździć nie tylko po drogach miejskich, lecz także po bezdrożach, to amortyzacja jest must have. Ale w przypadku jazdy po mieście to już niekoniecznie. Wtedy wystarczą dobre opony. Na pewno ważne są hamulce, w końcu w znaczący sposób wpływają na bezpieczeństwo i tutaj możemy Wam polecić V-brake lub hamulce tarczowe hydrauliczne. W końcu czasem proste rozwiązania są najlepsze. Natomiast jeżeli chcecie unikać problemów z regulacją czy słabej modulacji hamowania, to koniecznie zrezygnujcie z hamulców mechanicznych.
Rowery crossowe – dla kogo to najlepszy wybór?
Czy można powiedzieć, że są rowery uniwersalne, które sprawdzą się w każdych warunkach? W 100% zapewne nie, ale prawie idealne w tym temacie są crossowe rowery. Doskonale sprawdzą się do jazdy po miejskim asfalcie, ale i drogach szutrowych, a także leśnych dróżkach. Trzeba też zauważyć, że jazda na takich jednośladach jest niezwykle komfortowa, choćby za sprawą amortyzacji. Do tego na uwagę zasługują stosunkowo duże koła oraz ergonomiczne siedzenie. Można więc śmiało pokusić się o stwierdzenie, że crossowe rowery to świetny wybór dla osób, które od swoich jednośladów wymagają więcej, czyli cenią jazdę w różnym terenie, a także różnych warunkach, a przy tym oczekują maksimum wygody. Do tego kolejną zaletą takich rowerów jest fakt, iż zapewniają bezpieczeństwo jazdy za sprawą mocnych i niezawodnych hamulców. Pamiętajcie też, że crossówki mają kierownicę powyżej siodełka, a dzięki temu podczas jazdy możecie przyjąć całkiem wygodną, bo niemal wyprostowaną pozycję, co sprawdzi się także podczas dłuższych tras.
A na końcu mamy dla Was jeszcze jedną radę, a mianowicie wybierając crossowy rower zwróćcie uwagę czy istnieje możliwość zablokowania amortyzatora przy użyciu manetki, która umieszczona jest na kierownicy. Do tego warto wybrać rower z dużą ilością przełożeń.