Trenażery marki Saris - przegląd oferty 2021/2022
Saris to amerykańska firma z siedzibą w Madison w stanie Wisconsin, USA, która specjalizuje się w produkcji trenażerów rowerowych, bagażników samochodowych na rowery i innych elementów infrastruktury rowerowej tj. stojaki i wieszaki rowerowe. Początek działalności Saris to przełom lat 70 i 80 XX wieku. Nazwa firmy pochodzi od imion jej założycieli – małżeństwa Sary i Chrisa Fortune.
Podstawą działalności marki jest zaangażowanie w produkcję i zaopatrzenie „made in the USA”. Ponieważ większość surowców jest pozyskiwana w odległości do 500 km od głównej siedziby Saris Cycling Group, w połączeniu z procesem produkcyjnym realizowanym na podstawie bieżących zamówień, rodzima produkcja jest możliwa, jak opłacalna.
Misją firmy jest umożliwienie codziennym rowerzystom odkrywania bez ograniczeń.
Saris M2 Smart Trainer
Saris M2 to niedrogi, inteligentny klasyczny trenażer rowerowy, który stanowi idealne wprowadzenie do świata interaktywnego treningu. Pomimo średniej ceny i konstrukcji w kształcie litery A, jest to pełnoprawny, inteligentny trenażer z deklarowaną dokładnością mocy na poziomie +/- 5%. Saris twierdzi, że M2 jest w stanie obsłużyć do 1500 watów przy prędkości 20 mil (32km) na godzinę i może symulować nachylenie do 15%.
M2 wykorzystuje jednostkę napędową, która opiera się o tylną oponę, aby zapewnić opór i informacje zwrotne z twoich wysiłków. Wykonanie trenażera jest stylowe, a czarne matowe wykończenie sprawia, że M2 wygląda znacznie lepiej niż wiele podobnych trenażerów.
Nogi trenażera łatwo rozłożyć na czas treningu, a składanie na płasko ułatwia z kolei przechowywanie. 9 kg wagi nie stanowi większej trudności w przemieszczaniu trenażera. M2 działa z osiami 120 mm, 130 mm i 135 mm, a Saris zapewnia stalową oś piasty z szybko zamykaczem w zestawie. Dostępny jest opcjonalny adapter osi przelotowej dla 142 × 12 mm i 148 × 12 mm, ale nie jest on dostarczany w pudełku, więc musisz go kupić osobno, jeśli masz rower z hamulcem tarczowym ze sztywnymi osiami.
Montaż Saris M2 Smart Trainer
Zanim będziesz mógł zamontować rower, potrzeba poświęcić trochę czasu na złożenie konstrukcji, choć jest to prosta robota i nawet najmniej uzdolniona mechanicznie osoba będzie w stanie to zrobić dzięki dołączonej instrukcji obsługi. Konfiguracja polega zasadniczo na przykręceniu zespołu oporowego i przykręceniu dźwigni regulacyjnej koła i gałki sprzęgła, która służy do wywierania nacisku na oponę.
Podczas wkładania roweru do trenażera pamiętaj, aby zablokować prawą dźwignię szybkiego zwalniania, aby utrzymać rower solidnie w urządzeniu.
Po lewej stronie znajdują się trzystopniową regulację szerokości, co znacznie ułatwia montaż roweru. Nałożenie jednostki oporu na oponę odbywa się w prosty sposób za pośrednictwem dużego żółtego pokrętła.
Pozwala to na przyzwoity nacisk, aby uzyskać dobry kontakt z jednostką oporową. Sama rolka jednostki jest wykonana ze stopu, aby zmniejszyć poślizg.
Jeśli zauważysz, że opona się ślizga, zwykle oznacza to, że musisz zwiększyć nacisk przekręcając odpowiednio pokrętło. Oczywiście tak jak w przypadku innych trenażerów z rolką, także i w przypadku
M2, zaleca się stosować specjalną oponę dedykowaną do trenażerów. Wykonana ze specjalnej mieszanki gumy, minimalizuje nagrzewanie, ślizganie się i wycieranie a co za tym idzie zapobiega szybkiemu zużyciu rolki.
Jeśli chodzi o rozmiar kół, M2 współpracuje z szeroką gamą średnic kół, w tym 650b, 700c, 26 cali, 27 cali i 29 cali oraz będzie działać z oponami o szerokości do 2 cali. Z rozłożonymi nogami gotowymi do działania, M2 ma wymiary 58 cm długości, 77 cm szerokości i 40 cm wysokości.
Po złożeniu nóg do przechowywania rozmiar zmniejsza się do 33 cm długości x 52 cm szerokości x 49 cm wysokości, co ułatwia przechowywanie.
M2 ma mimośrodowe nóżki poziomujące, które można łatwo przekręcić ręcznie w celu regulacji na nierównych powierzchniach. Urządzenie ma zintegrowaną, podwójną łączność ANT+ FE-C i Bluetooth co ułatwia parowanie trenażera z telefonem, tabletem lub komputerem. Łączenie się z oprogramowaniem innych firm to również drobiazg i działa ze wszystkimi głównymi aplikacjami. Oprogramowanie układowe jest na bieżąco aktualizowane w sposób bezprzewodowy za pośrednictwem urządzeń Bluetooth.
Wrażenia z użytkowania Saris M2 Smart Treiner
Po podłączeniu do zasilania M2 jest gotowy do pracy. Jeśli kiedykolwiek używałeś klasycznego trenażera, ogólne odczucia będa bardzo podobne. Potrzebna będzie jednak podstawka pod przednie koło gdyż producent nie przewidział jej w zestawie.
W użyciu Saris jest stabilny i da się odczuć, że konstrukcja trenażera solidnie utrzymuje rower. Jazda jest pewna, nawet podczas pedałowania na stojąco.
M2 wykorzystuje koło zamachowe o wadze 1,2 kg. Co prawda nie pozwoli uzyskać takiego samego wrażenia bezwładności, jak droższe jednostki z napędem bezpośrednim jednak w użyciu amatorskim zdaje egzamin.
Urządzenie posiada wewnętrznie zintegrowane dane dotyczące prędkości, kadencji i mocy. Eliminuje to konieczność zakupu dodatkowych czujników zewnętrznych. To, co wyraźnie odróżnia M2 od trenażerów typu direct drive to poziom hałasu. Jest on głośniejszy niż trenażer z napędem bezpośrednim, ale zapewnia dobrą wydajność jak na trenażer klasycznego typu. Dokładność pomiaru mocy jest również dobra.
Saris sugeruje, że mieści się ona w granicach 5 procent, w rzeczywistości może okazać się na poziomie 3 procent.
Saris M2 w podsumowaniu: Saris M2 to interaktywny trener w dobrej cenie. Jest solidnie zbudowany, składa się w celu łatwego przechowywania i dobrze wykonuje swoją pracę, nie przeszkadzając sąsiadom, chociaż jest trochę głośniejszy niż trenażer z napędem bezpośrednim.
Głównym jego atutem jest to, że nie kosztuje fortuny.
Saris H3 Smart Trainer
Saris H3 Smart Trainer zastępuje dotychczasowy najwyższy model trenażera z napędem bezpośrednim tej marki. Jest lepszy niż H2, który i tak był postrzegany jako doskonały. Dodatkowo Saris obniżył cenę nowego produktu, czyniąc go jeszcze bardziej konkurencyjnym na rynku.
Montaż oraz używanie Saris H3 Smart Trainer
Łatwy poziom samodzielnego montażu. Wymagana własna kaseta I oś piasty. Podobnie jak jego dwaj poprzednicy i większość nowych trenażerów domowych, H3 jest łatwy do skonfigurowania. Po wyciągnięciu go z pudełka wystarczy rozstawić nóżki, zamocować kasetę (brak w zestawie), przymocować rower za pomocą odpowiednich adapterów i podłączyć trenażer do prądu. Duży plus za to, że producent przewidział w zestawie podstawkę pod przednie koło.
H3 jest przeznaczony do współpracy z szybko zamykanymi osiami 130 mm i 135 mm oraz osiami przelotowymi 142 cm i 148 cm. Dobrze, że wszystkie potrzebne do tego adaptery znajdują się w pudełku, ale brak jest osi piasty więc trzeba to uwzględnić w całościowym wydatku.
Saris H3 obsługuje ANT+ FE-C i Bluetooth FTMS, dzięki czemu można nim sterować z poziomu aplikacji za pośrednictwem obu protokołów. Połączenie trenażera z różnymi platformami treningowymi nie jest skomplikowane.
Solidna konstrukcja Saris H3 Smart Trainer
Wyciągając H3 z pudełka, szybko zdajesz sobie sprawę, że to potężna bestia, ważąca 21,3 kg. Jest to miecz obosieczny, ponieważ ciężar pomaga zapewnić stabilność, ale utrudnia przemieszczenie trenażera. Na szczęście Saris zastosował uchwyt w korpusie obudowy, aby to ułatwić. 9-kilogramowe koło zamachowe i solidna rama zapewniają solidność i poczucie pewności podczas jazdy. Nie ma ruchu na boki, więc jeśli lubisz kołysać się na boki w trakcie pedałowania to H3 może wydawać się nieco bardziej statyczny niż byś chciał.
Saris H3 jest dobrze wyważony i podczas używania praktycznie w ogóle nie wibruje. To sprawia, że jest dużo cichszy i przez to nadaje się do użytku w pokoju lub mieszkaniu na piętrze.
Mocne strony Saris H3 Smart Trainer
Realizm jazdy, dokładność pomiarów Pomiary prędkości, rytmu i mocy są wbudowane, więc nie są potrzebne żadne zewnętrzne czujniki. Jedną z głównych zalet Saris H3 jest to, że oddaje realizm jazdy. Trenażer jest w stanie wytworzyć opór 2000 W i stymulować wzrost wysokości do 20%. Jest także dokładny, jeśli chodzi o pomiar mocy i co ważne – jest powtarzalny. Interfejs mechaniczny między rowerem a trenażerem nie opiera się na niczym innym niż łańcuchu na kasecie trenażera, więc nie ma nic do regulacji, co miałoby wpływ na odczyty. 300W pierwszego dnia będzie tak samo, jak 300W w 99 dniu, co oznacza, że możesz dokładnie śledzić swoje postępy.
H3 bardzo dobrze reaguje na zmiany w treningu. W trybie ERG bardzo szybko można dostosować obciążenie treningowe podczas przełączania z łatwego na trudny lub odwrotnie.
W Zwift zmiany w nachyleniu są szybko wprowadzane, a rezultat jest bardzo realistyczny. H3 nie powinien mieć jednak problemu z dotrzymaniem kroku nawet przy zaawansowanych trasach, gdzie występuje wiele krótkich i ostrych zmian w nachyleniu jak np. Titan's Grove.
Podsumowanie
Świetny trenażer w przystępnej cenie. Nie ma wątpliwości, że rynek trenażerów staje się coraz bardziej konkurencyjny. Podczas gdy jeszcze kilka lat temu, dysponując kwotą 5 tys. zł, trzeba było szukać trenażera smart typu direct drive, to dziś nie ma z tym większego problemu, nawet poniżej tej kwoty.
Jednym z takich trenażerów „starej gwardii” był Saris H2. Jednak H3 jest od niego lepszy pod wieloma względami. Jest cichszy, nieco bardziej responsywny, a do tego mniej kosztuje.
Wydajność H3 jest wysoka dzięki bezpośredniemu napędowi. Przymykając oko na drobne niedociągnięcia jak np. nieco chwiejne momentami wyczuwanie kadencji to Saris H3 Smart Trainer jest doskonałym trenażerem i idealnie nadaje się do poważnego treningu w warunkach domowych.