Rowery typu gravel i przełajowe – podobieństwa i różnice, a także zalety i wady

Rowery typu gravel i przełajowe – podobieństwa i różnice, a także zalety i wady

Wielu przedsiębiorców stosuje różne triki, by przyciągnąć klientów. Zatem, gdy pojawiła się nowa podkategoria rowerów, a dokładnie gravel, niektórzy "wietrzyli" w tym podstęp, mający na celu wywindowanie cen produktów, które de facto są już znane. Ale te osoby były w błędzie i to wcale niemałym. Dlatego też czas dowiedzieć się, więcej o rowerach typu gravel, a także poznać, co łączy, a co dzieli je z rowerami przełajowymi.

Gravel i przełaj nie są tym samym

Jeżeli spojrzymy okiem laika na te dwa rodzaje, to możemy stwierdzić, że w sumie są tym samym, bo przecież estetyka jest całkiem podobna. Ale jeżeli przyjrzymy się bliżej, to poznamy już naprawdę duże różnice. Ale zacznijmy od początku. Słowo gravel można przetłumaczyć jako "żwir" i można powiedzieć, że już tutaj przeznaczenie rowerów gravel  jest zgoła inne niż rowerów przełajowych, bo te drugie są zaprojektowane raczej do zastosowania typowo sportowego i przez to muszą spełniać określone wymagania. Niestety przez to właśnie ich rozwój niejako stanął w miejscu, bo konstruktorzy nie mogą pozwolić sobie na duże zmiany. Rowery przełajowe muszą więc spełniać przepisy UCI. Jasno określają, jaka jest dopuszczalna szerokość opon (wynosi ona 33 mm). To z kolei przekłada się na to, że ramy muszą być tak zaprojektowane, by zapewniały maksymalną wydajność we współpracy z oponami. W przypadku graveli tych norm nie ma, a to oznacza, że są one idealne do jazdy turystycznej i to w bardziej wymagającym terenie. 

Rama rzecz ważna 

Jeżeli szukacie rowerów, to często możecie usłyszeć opinie, iż właśnie rama ma duże znaczenie i należy na nią zwracać bardzo dużą uwagę. Tego zdania są też konstruktorzy rowerów przełajowych, ale niekoniecznie twórcy graveli. Otóż te pierwsze posiadają ramę z najlżejszych stopów aluminium, a te z wyższej półki oczywiście karbonową. W przypadku graveli masa ramy nie jest już tak bardzo ważna i stąd nie kładzie się nacisku na wagę. Ba! Są nawet producenci, którzy tworzą rowery gravel z ramą stalową, gdyż bardzo dobrze pochłania ona drgania, a to z kolei niweluje nieprzyjemne doznania przy pokonywaniu nierówności, zatem komfort i wygoda są jeszcze większe.

Amortyzacja ma znaczenie podobnie jak...

Przyzwyczailiśmy się już do jednośladów z amortyzatorami i między innymi producenci graveli montują je z myślą o wygodzie. Natomiast w przypadku rowerów przełajowych amortyzacji brak – w końcu każdy dodatkowy gram jest zbędny i duże znaczenie ma  zwrotność. A skoro o zwrotności mowa, to warto też wiedzieć, że i tutaj przełaje różnią się od graveli. Oczywiście te pierwsze są bardziej zwrotne, a wynika to nie tylko z wagi, ale też samego  kąta pochylenia główki ramy, która mieści się w wartościach 72-73 stopnie. W przypadku rowerów typu gravel  jest mniejsza, za to zamiast dużej zwrotności zyskuje się dzięki temu większą stabilność, ale i komfort jazdy. Ale żeby nie było, że przełaje z gravelami nic nie łączy, to warto wiedzieć, że w obu tych rodzajach jednośladów koła mają średnicę 28 cali, choć różnią się szerokością. Jeżeli zaś chodzi o typ bieżnika, to jego wybór raczej jest uzależniony od preferencji i oczywiście od samego terenu. Np. szerokie obręcze i ręczny zaplot gwarantują świetną wytrzymałość, ale też komfortowe prowadzenie. Do bardziej wymagającej nawierzchni, gdzie zabłocenie jest spore, lepiej postawić na agresywne bieżniki. Z kolei na utwardzonych drogach polecamy bardziej płaskie. Choć co do zasady to jednak gravele mają mniej agresywne bieżniki.

Podsumowanie: wybierz model, który ci pasuje

Wiecie już, czym się różnią gravele od rowerów przełajowych. Znacie też podobieństwa. Zatem wybór zależy od Waszych preferencji. Jedno jest jednak pewne, a mianowicie gravele nadają się do turystycznej i rekreacyjnej jazdy, natomiast rowery przełajowe należy traktować raczej w kategoriach sportowych. Notabene cena ma także znaczenie, bo za dobry „przełaj” trzeba zapłacić zdecydowanie więcej niż za dobry rower typu gravel.

Możemy też stwierdzić, że jeżeli szukacie wygodnego roweru do jazdy w trudnym terenie, to jednak model typu gravel będzie dla Was lepszy. Z kolei dla profesjonalistów słusznym wyborem jest rower przełajowy.

0zł