Rodzaje silników elektrycznych do rowerów

Rodzaje silników elektrycznych do rowerów

Silnik elektryczny do roweru jest bardzo istotnym elementem tego typu jednośladu. Wpływa on na łatwe i komfortowe przemieszczanie się, nawet na niezwykle wymagających trasach. Występuje on w wielu wariantach, a produkcja zajmują się marki, które każdy z nas doskonale zna.

Rodzaje silników elektrycznych – w piaście vs centralnie

rowerach elektrycznych silniki znajdują się w piaście lub są umieszczone centralnie w miejscu suportu. Wybór pomiędzy jednym a drugim rozwiązaniem uzależniony jest od indywidualnych preferencji czy planów związanych z eksploatacją e-bike’a. Każdy z nich ma nieco inną charakterystykę, co może znacząco wpływać na komfort oraz satysfakcję z użytkowania roweru elektrycznego. Silniki w piaście – tylnej lub przedniej – oferują prostotę użytkowania i są zazwyczaj tańsze, co czyni je atrakcyjnymi opcjami dla osób, które planują korzystać z roweru głównie na płaskich trasach i szukają łatwego w utrzymaniu pojazdu, np. modelu crossowego czy miejskiego. Są też łatwe w serwisowaniu i mniej narażone na duże obciążenia. Silniki znajdujące się w centrum oferują lepszą równowagę roweru, stabilność oraz bardziej naturalne doznania z jazdy dzięki równomiernemu rozmieszczeniu masy. Ta konstrukcja sprawia, że e-bike lepiej zachowuje się w przypadku jazdy w terenie lub podczas pokonywania krętych tras. Rowery z silnikami centralnymi stają się coraz bardziej popularnym wyborem wśród entuzjastów aktywnego stylu życia, a ich cena jest nieco większa od wersji w piaście.

Kto produkuje silniki elektryczne do roweru?

Jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek, a jednocześnie uznawaną przez wielu jako Top 1 zajmujących się silnikami jest Bosch. Śmiało można uznać ją za jednego z liderów w tej dziedzinie - produkty znajdują się w rowerach naprawdę wysokiej klasy: górskich, miejskich, trekkingowych oraz gravelowych. Silniki Bosch, takie jak Active Line, Active Line Plus oraz Performance Line są wykorzystywane przez wielu renomowanych producentów rowerów, co czyni je popularnym wyborem w branży. Charakteryzują się wysoką mocą i efektywnością, co przekłada się na lepsze osiągi oraz dłuższy zasięg. Silniki elektryczne Yamaha są doskonałym rozwiązaniem dla osób poszukujących mocy, efektywności i komfortu w użytkowaniu rowerów elektrycznych. Najpopularniejsza seria PWseries SE znajduje zastosowanie w rowerach trekkingowych i miejskich, podczas gdy model PW-X2 sprawdza się doskonale w rowerach górskich. Silniki Yamaha oferują silne wsparcie przy zachowaniu niskiego poboru energii, co przekłada się na dłuższy zasięg przy jednym ładowaniu, ale nadal Bosch jest klasę wyżej. Jeżeli mielibyśmy stworzyć ranking silników elektrycznych do roweru, modele Bafang z pewnością znalazłyby się na podium zestawienia. Są one wartymi uwagi, a co ważne zyskały uznanie wśród zarówno hobbystów, jak i profesjonalistów. Marka zaspokaja potrzeby zarówno miłośników jazdy w terenie, jak i codziennych rowerzystów miejskich. W porównaniu do konkurencyjnych produktów na rynku, silniki Bafang często oferują korzystny stosunek jakości do ceny, co czyni je atrakcyjną opcją dla szerokiego kręgu użytkowników.

Moc silnika – na co zwrócić uwagę?

W innym artykule omówiliśmy kwestie dotyczące mocy i zasięgu rowerów elektrycznych, a teraz skupimy się na jednym z kluczowych elementów – silniku. Zgodnie z europejskimi regulacjami, jego moc nie może przekraczać 250 W, co umożliwia klasyfikację pojazdu jako roweru. Dzięki temu nie ma potrzeby rejestracji jednośladu ani posiadania specjalnych uprawnień do jego użytkowania. W przeciwieństwie do tego, w niektórych krajach spoza Europy, zwłaszcza w wielu regionach Azji Wschodniej, normy są często mniej restrykcyjne, co skutkuje większą dostępnością modeli z silnikami o mocy sięgającej 500 W. Jeśli jednak zdecydujemy się na mocniejszego e-bike’a, musimy dostosować go do obowiązujących w Europie przepisów. Wówczas konieczne będzie zainstalowanie odpowiedniej blokady, ponieważ w przeciwnym razie nasz jednoślad nie będzie mógł być zaklasyfikowany jako rower, co wiąże się z potencjalnymi komplikacjami. Na szczęście, dostępne na rynku europejskim silniki elektryczne do rowerów są legalne i mają moc nieprzekraczającą 250 W.

Moment obrotowy w silnikach rowerowych

Jednym z najważniejszych parametrów, które wpływają na osiągi e-bike’a jest moment obrotowy silnika. Odpowiada on za to, jak działa rower elektryczny, a przede wszystkim za komfort jego prowadzenia, przyspieszenie zwłaszcza na starcie i podczas pokonywania wzniesień. Innymi słowy wskazuje on, jaką siłę potrafi wygenerować silnik, a podane wartości wyraża się w niutonometrach (Nm). Przyjmuje się, że im wyższe parametry, tym lepiej e-bike poradzi sobie w wymagających warunkach i zapewni bardziej komfortowe doznania podczas jazdy. Typowy zakres wartości momentu obrotowego to od 30 do 130 Nm. Dla osób planujących intensywniejsze trasy lub jazdę po wymagających szlakach, wybór modelu z wysokim momentem obrotowym jest zdecydowanym atutem, który może znacznie zwiększyć satysfakcję z użytkowania e-bike’a, co przekłada się na lepsze doświadczenia i większą radość z każdej przejażdżki.

Jak wybrać odpowiedni silnik do swoich potrzeb?

Wybór odpowiedniego silnika jest kluczowy nie tylko podczas konwersji roweru na elektryczny, ale także dla zapewnienia wygody i efektywności jazdy. Dlatego przed dokonaniem zakupu, warto zastanowić się nad swoim stylem jazdy oraz rodzajem tras, po których zamierzamy jeździć. Osoby, które planują głównie korzystać z roweru na płaskich nawierzchniach i w miejskim ruchu, mogą spokojnie zainwestować w silnik o mocy poniżej 250 W. Natomiast dla miłośników jazdy w terenie czy tych, którzy często stawiają czoła stromym wzniesieniom, rekomenduje się wybór jednostki o wyższym momencie obrotowym oraz większej mocy, wciąż pozostającej w granicach do 250 W, co zdecydowanie ułatwi pokonywanie trudniejszych odcinków. Dodatkowo, warto wziąć pod uwagę typ napędu – silniki zamontowane w piaście sprawdzą się lepiej w rowerach miejskich, podczas gdy jednostki centralne, umieszczone w okolicach suportu, gwarantują lepszą równowagę i precyzyjniejsze prowadzenie, co jest szczególnie ważne na trudniejszych trasach. Nie można również zapominać o wadze roweru oraz osobistych preferencjach związanych z komfortem jazdy, które mają ogromne znaczenie podczas codziennego użytkowania.

0zł