Jak działa rower elektryczny? Kompletny przewodnik

Jak działa rower elektryczny? Kompletny przewodnik

Rowery elektryczne są z każdym rokiem popularniejsze w Polsce, a o ich zakupie myśli coraz więcej osób. Choć bardzo szybko możemy wskazać ich zalety, tak przy opisaniu działania potrafią pojawić się niemałe problemy. Wiele osób ma wątpliwości dotyczące kwestii technicznych i tego, jakie role odgrywają poszczególne komponenty. Po przeczytaniu tego artykułu wszystko stanie się jasne, a działanie roweru elektrycznego nie będzie już owiane żadną tajemnicą.

Podstawowe komponenty roweru elektrycznego

Modele ze wspomaganiem nie są wcale skomplikowanymi tworami, porównywanymi do samochodów. Tak naprawdę istotne są cztery komponenty, które ściśle ze sobą współpracują, przez co jednoślad można nazwać “rowerem elektrycznym”. O jakich elementach mowa? Najważniejszym z nich jest bateria, najczęściej litowo-jonowa - znamy ją ze smartfonów czy laptopów. To ona dostarcza energii silnikowi, a wytworzona przez niego moc pozwala napędzić e-bike’a. W tym miejscu warto odpowiedzieć na pytanie, czy rower elektryczny “sam jedzie”. Rowerzysta musi zacząć pedałować, by wprawić jednoślad w ruch. Dopiero po tym istotnym kroku uruchamia się wspomaganie, a ten może odczuć wyraźną różnicę, że jedzie mu się lżej. Nad pracą napędu czuwa wówczas sterownik, którym, jak wskazuje nazwa, możemy sterować, by dostosowywać energię z baterii do silnika i wybierać różne tryby jazdy. W wielu modelach jest także wyświetlacz, pokazujący istotne informacje na temat baterii, prędkości, co pozwala na lepsze zarządzanie całym wspomaganiem.

Zasada działania silnika elektrycznego w rowerze

E-bike wykorzystuje siłę ludzkich mięśni. Jest ona niezbędna, aby uruchomić rower elektryczny. Jak działa to w praktyce? Kiedy użytkownik zacznie pedałować, automatycznie uruchamiają się wbudowane czujniki - momentu obrotowego i prędkości. Bez nich nie byłoby wiadomo, ile mocy ma wytworzyć komponent, a jazda mogłaby nie wyglądać naturalnie. Znając prędkość i siłę nacisku na pedały, system sterujący reguluje moc, co pozwala na generowanie dodatkowego napędu. W miarę jak rowerzysta pedałuje, silnik dostarcza wspomaganie, co czyni jazdę łatwiejszą, zwłaszcza na wzniesieniach lub przy dużych prędkościach. Pamiętajmy, że na e-bike’u nie pojedziemy szybciej niż 25 km/h - taką prędkość regulują przepisy.

Czytaj więcej: Rodzaje silników elektrycznych do rowerów.

Rodzaje wspomagania w rowerach elektrycznych

Nowoczesne rowery elektryczne są wyposażone w różne systemy napędowe, które wpływają na ich funkcjonalność oraz możliwości użytkowe. Poniżej przedstawiamy dostępne rozwiązania:

  • Pedelec (pedal electric cycle): to najpopularniejsza opcja wspomagania, która działa tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. W miarę zwiększania jego siły, silnik również zwiększa swoją moc, co zapewnia naturalne odczucie jazdy.
  • Sterowanie przepustnicą: pozwala aktywować silnik bez potrzeby pedałowania. Odbywa się to poprzez jej obrót lub za pomocą kciuka i pozwala na dostosowanie mocy w razie potrzeby.

Bateria - serce roweru elektrycznego

Jednym z kluczowych elementów e-bike’a odpowiadających za jego wydajność i funkcjonowanie jest bateria (akumulator). Co warto wiedzieć na jej temat? To ona dostarcza silnikowi energii, co pozwala wydajnie pedałować. Najczęściej stosuje się wersje litowo-jonowe (Li-ion), które charakteryzują się długowiecznością oraz stosunkowo małą wagą. Dzięki tym właściwościom, akumulatory mogą oferować od 500 do 1000 cykli ładowania, zapewniając użytkownikom długi okres eksploatacji. Baterie występują w różnych pojemnościach od 250 do nawet 600 WH - im większa, tym dłuższa trasa, jaką można pokonać na jednym ładowaniu, ale wiele zależy też od techniki jazdy rowerem elektrycznym. Mogą zostać umiejscowione bezpośrednio na ramie lub zintegrowane z nią, co z kolei nadaje jednośladowi estetyczny wygląd i zwiększa bezpieczeństwo komponentu. W niektórych rowerach akumulatory znajdują się też na bagażniku.

Zalety i wady rowerów elektrycznych

Wiemy już, jak działa rower elektryczny i jakie są jego najważniejsze komponenty. Pora więc zastanowić się nad jego zaletami, a także potencjalnymi wadami, które powinien znać każdy zainteresowany zakupem tego typu jednośladu. Najważniejsze plusy i minusy zestawiliśmy w tabeli w poniżej.

Zalety

Wady

mniejszy wysiłek niż w przypadku tradycyjnego roweru

wysoka cena zakupu

pokonywanie dalekich dystansów

waga

łatwe podjeżdżanie pod wzniesienia

ograniczony zasięg

idealny dla osób ze słabszą kondycją

możliwość skorzystania z dofinansowania do zakupu

występuje w wielu wersjach, np. mtb, miejski, szosowy

0zł