Gravel - na czym polega jego fenomen?

Gravel - na czym polega jego fenomen?

Rower gravelowy narodził się w USA, gdzie długie odcinki, nieutwardzonych dróg stanowiły lukę między miejscami docelowymi jazdy. Ruszając w długą trasę, rowerzyści stosowali rowery szosowe, przełajowe, górskie i inne. Jednak żaden z rowerów nie spełniał swojego zadania. Firmy rowerowe dostrzegły potrzeby tych rowerzystów i opracowały nowy styl rowerów specjalnie na te przygody.

Gravel stał się hitem w ostatnich latach. Jego popularność wciąż rośnie i wydaje się wyprzedzać inne kategorie sportowych rowerów jak szosowy, górski, crossowy. Co się za tym kryje? Dlaczego rower gravelowy stał się tak pożądany? Postaram się przybliżyć temat i udzielić odpowiedzi na to pytanie.

co to jest gravel?

Gravel w tłumaczeniu z języka angielskiego to szuter. Można więc powiedzieć, że rower gravelowy to rower szutrowy. W rzeczywistości został on stworzony do jazdy po różnych nawierzchniach — od asfaltu, przez szuter, po lekki teren. Umożliwia to sportowa geometria ramy, ale przede wszystkim odpowiednie opony. Pod względem budowy rower gravelowy wydaje się być najbardziej podobny do roweru szosowego. Prawda jest taka, że gravel ma cechy zarówno szosówki, roweru przełajowego, jak i górskiego. Gravele stanowią całkowicie oddzielną kategorię.

Kellys Soot 70

Kellys Soot 70 to zaawansowany model roweru gravel o ciekawej stylistyce

geometria

Geometria roweru typu gravel została opracowana, by zapewnić maksymalny komfort przy dłuższych trasach, a wynika to z faktu, że główka ramy jest wysoka i przypomina tą znaną z rowerów endurance. Za to kąty są zdecydowanie łagodniejsze. Warto zwrócić uwagę na nisko położoną mufę suportu. Oznacza to, że pokonacie na nim nie tylko dalekie trasy, ale możecie jechać szybko i to w trudniejszym terenie. Dopełnienie stanowią długie widełki tylnego widelca, dzięki którym można zachować pełną kontrolę nad rowerem, nawet po obciążeniu bagażem.

merida silex

Wszystkie modele Merida Silex chwalone są za bardzo wygodną geometrię ramy

gravel = uniwersalność

Bez wątpienia, gravel wygrywa z innymi rowerami pod względem wszechstronności. Jakie cechy roweru na to wpływają?

1. sportowa rama pozwalająca na obranie komfortowej pozycji jazdy

Ma to związek ze wspomnianą wysoką główką ramy, łagodnymi kątami, długim tylnym widelcem i nisko położonym suportem

romet boreas

Romet Boreas 2 może pochwalić się nowoczesną i dynamiczną geometrią ramy

2. uniwersalne opony

Zastosowane w rowerze gravelowym opony są szersze niż w rowerze szosowym i posiadają mniej lub bardziej wyraźny bieżnik. Dzięki temu umożliwiają przemieszczanie się w terenie. Opony są jednak węższe niż w rowerze górskim, dlatego na asfalcie zapewnią całkiem dobre toczenie i tym samym szybką jazdę.

opony gravelowe

Stosowane opony w gravelu mają średnicę 700 C, choć zdarzają się też opony 27,5 calowe. Najbardziej popularna i najczęściej spotykana szerokość wynosi 38-40 mm. Taka szerokość zapewni dość niskie opory toczenia na asfalcie i jednocześnie umożliwi przemieszczanie się w terenie.

3. duża ilość mocowań w ramie tzw. punkty montażowe

Gravele mają ich zwykle kilka. Służą do mocowania koszyków na bidon, stelaża pod sakwy, różnych toreb, pompki itp.

Corratec Allroad Travel 1

Corratec Allroad Travel 1 to prawdziwy król bikepackingu. Rower ten posiada dużą ilość punktów montażowych. 

4. mocowania pod błotniki i bagażnik

Zwykle gravele posiadają mocowanie umożliwiające na zainstalowanie solidnego bagażnika tylnego, a także kompletu błotników.

błotniki i bagażnik w gravelu

Rowery Merida z serii Silex umożliwiają zamocowanie dedykowanych błotników i bagażnika

5. kierownica typu baranek

Podobnie jak w rowerze szosowym, typowy gravel został wyposażony w kierownicę typu baranek. 

kierownica w rowerze gravel

Kierownica gravelowa posiada tzw. flarę, czyli rozszerza się na boki w dolnym chwycie. Jest to zabieg celowy, który ma na celu zapewnić stabilność i pewność jazdy w terenie, nawet przy dużych prędkościach. Poza tym kierownica typu baranek umożliwia obranie różnej pozycji podczas jazdy. Trzymając za dolny chwyt, otrzymujemy aerodynamiczną postawę, niczym na szosówce. Łapiąc za górną część kierownicy, zyskujemy komfort i lepszą kontrolę nad rowerem.

6. hamulce

Rower grawelowy wyposażony jest w hamulce tarczowe i nie ma tu wyjątków. 

hamulce grx

W tańszych modelach producenci stosują hamulce mechaniczne, jednak w większości przypadków spotkamy układ hydrauliczny. Takie hamulce to wręcz konieczność. Tylko dobre tarczówki są w stanie zapewnić skuteczne hamowanie przy dużych prędkościach, które na gravelu jesteśmy w stanie osiagać i to nie tylko na asfalcie, ale też w terenie, gdzie dochodzi błoto i piach. Do tego jazda z bagażem także wymaga odpowiednio mocnych hamulców.

7. napęd

Niektórzy producenci rowerów szutrowych stosują w nich napędy szosowe. Jednak taki napęd nie do końca sprawdza się w mieszanym terenie, czyli w warunkach, do jakich został stworzony gravel. Dlatego najlepiej postawić na napęd specjalnie opracowany pod kątem tej grupy rowerów, jak np. Shimano GRX czy SRAM Apex.

napęd w gravelu

Stosowany w rowerze szutrowym napęd może być jedno lub dwurzędowy. Spotkamy takie zakresy przełożeń jak 2x10, 1x11 czy 2x11. Stosunkowo małe zębatki z przodu i dość duża kaseta z tyłu pozwolą na miękkie przełożenia przydatne podczas pokonywania wzniesień w terenie. W razie zjazdu umożliwią dobranie twardszych przełożeń i nabranie prędkości. Czy wybierzemy wersję z przerzutką z przodu, czy bez zależy od naszych preferencji.

Biegi zmieniamy za pomocą klamkomanetki na kierownicy, tak jak ma to miejsce w rowerze szosowym.

Dla kogo rower gravel?

Wiecie już, że rowery gravel można określić mianem uniwersalnych. Nie oznacza to jednak, że dla każdego się sprawdzą. 

gravel


Polecamy je dla osób, które szukają roweru szybszego niż górski, ale będą jeździć w mniej wymagającym terenie. Jednocześnie rower gravel spełni oczekiwania osób, dla których zwykła szosówka to za mało. W końcu gravele są zdecydowanie wygodniejsze, a przy tym mają terenowy charakter. Taki rower sprawdzi się nawet przy długich wyprawach i można wykorzystać go także do rekreacyjnej jazdy. Cechuje go duża funkcjonalność i fakt, że możecie pokonywać nim nawet trudniejsze trasy, a przy tym nadaje się do jazdy do sklepu czy pracy.

fenomen roweru gravelowego

Twórcy gravela wypełnili lukę na rynku rowerowym, celnie trafiając w potrzeby wielu cyklistów. 

gravel

Popularność tego typu rowerów wynika z ich wszechstronności. Rower gravelowy to po prostu rower do wszystkiego. Sprawdzi się w rekreacyjnych przejażdżkach, jak i podczas ambitnych treningów. Nadaje się na krótsze dojazdy w mieście, ale też jest odpowiedni do długich wypraw z ekwipunkiem. Do tego poradzi sobie niemal w każdym terenie. Na asfalcie — pozwoli zachować dużą szybkość, podobnie na szutrach. Nawet jazda w lesie nie będzie dla niego przeszkodą, o ile będą to główne lub przynajmniej w miarę przejezdne drogi. Zatem rower gravelowy trafił w gusta wielu rowerzystów, którzy wcześniej musieli wybierać między rowerem szosowym lub górskim, a przez to ograniczeni byli do poruszania się w konkretnym terenie. Gravel przyniósł poczucie wolności i zniósł takie ograniczenia. Użytkownicy roweru szutrowego nie muszą się zbytnio zastanawiać nad doborem trasy, gdyż mogą kontynuować swoją jazdę tam, gdzie kończy się asfalt. Do tego, jazda gravelem to sama przyjemność. Rower jest szybki, zwrotny, a do tego wytrzymały.

gravel

0zł