Dobór właściwego rozmiaru opon i dętek w rowerze
Planujesz zmianę opon w swoim rowerze, ale nie wiesz, jakie wybrać? Masz problem z doborem odpowiedniego rozmiaru opony lub dętki do swojego jednośladu? W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie.
Choć wybór opon i dętek nie jest trudny, wymaga posiadania wiedzy w kwestii rozmiarów, dostępnych wentyli i rodzajów ogumienia. W rowerzysta.pl często spotykamy się z prośbami o dobór właściwych opon i dętek. Dlatego powstał ten artykuł. Postanowiłem przedstawić w nim podstawowe informacje mające na celu ułatwienie zakupu tego elementu wyposażenia roweru. Zapraszam do lektury.
Dlaczego zmieniamy opony w rowerze?
Są sytuacje, kiedy zmuszeni będziemy zmienić opony w naszym rowerze. Może się okazać, że zastosowane oryginalnie przez producenta opony nie spełniają naszych wymagań lub nie są odpowiednie do warunków, w jakich się poruszamy. Jednym zależeć będzie na lepszej przyczepności i właściwościach terenowych. Innym — na szybkości i mniejszych oporach toczenia.
Należy pamiętać, że opony rowerowe to element eksploatacyjny w naszym jednośladzie. Oznacza to, że ulegają one naturalnemu zużyciu. Jeśli dużo jeździmy, to prędzej czy później będziemy zmuszeni do wymiany ogumienia ze względu na niski stan bieżnika. Opony rowerowe ulegają też procesowi starzenia. Oznacza to, że z wiekiem opony parcieją i pojawiają się na nich pęknięcia.
Po co nam nowa dętka?
Dętka rowerowa to część wyposażenia roweru, która dość często ulega uszkodzeniu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz, to przebicie opony, a co za tym idzie, także dętki. O ile małą dziurą w oponie nie powinniśmy się przejmować, o tyle, dziurawa dętka nie spełni swojej funkcji, jaką jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia powietrza. Co prawda dętki można naprawiać i służą do tego odpowiednie łatki lub kompletne zestawy naprawcze. Jednak należy zdawać sobie sprawę, że zbyt duża ilość łatek na dętce osłabia jej funkcjonalność. Poza tym wymiana dętki na nową podczas jazdy w terenie będzie po prostu szybsza. Warto więc zakupić przynajmniej jedną zapasową dętkę i zabierać ją za każdym razem ze sobą. W tym celu idealnie sprawdzi się np. torba podsiodłowa, która oprócz dętki pomieści także mini-pompkę i zestaw łyżek - akcesoria niezbędne do wymiany dętki.
Rozmiar opony
Prawidłowy dobór rozmiaru opony to rzecz najważniejsza. Zmieniając opony na nowe, sugerujemy wybór takiego samego rozmiaru jak opony oryginalne. Możemy zastosować opony nieznacznie węższe lub szersze, które mimo wszystko będą pasowały do obręczy pod warunkiem zastosowania tej samej średnicy.
Rozmiar opony znajdziemy na jej bocznych ściankach najczęściej w formie wytłoczonej czcionki lub naniesionego napisu. Producenci podają jednocześnie rozmiar w skali ETRTO i w calach lub milimetrach.
Przykładowo:
50-559 (26x2.00) - ETRTO-cale;
35-622 (700x35C) - ETRTO-milimetry
ETRTO to skrót od European Tire and Rim Technical Organization — organ regulujący standardy w rozmiarach opon i dętek rowerowych.
Jak można zauważyć standard zapisu ETRTO składa się z dwóch liczb oddzielonych myślnikiem. Mniejsza z nich (50) oznacza szerokość opony w milimetrach. Większa, trzycyfrowa wskazuje na średnicę wewnętrzną opony (średnica montażowa na obręczy), czyli 559 mm.
W calach: 26 to średnica zewnętrzna opony, a 2 to jej szerokość.
Jeśli na oponie mamy zapis w milimetrach, np. 700x35C to należy to rozumieć jako:
700mm - średnica zewnętrzna opony
35mm - szerokość opony
Literka C jest oznaczeniem umownym średnicy felgi.
Zwróćmy uwagę, że standard ETRTO podaje średnicę wewnętrzną opony, podczas gdy w calach/milimetrach mamy informację, jaka jest jej średnica zewnętrzna. Podany wymiar w calach/milimetrach to więc średnica koła wraz z oponą.
Ważne:
Decydując się na szersze opony, upewnijmy się, że w rowerze jest wystarczająca ilość wolnego miejsca, by je pomieścić. Inaczej, czy widelec przedni i tylny roweru zapewnia wystarczającą ilość wolnego miejsca.
Możemy posiłkować się specyfikacją producenta roweru lub dokonać oceny wizualnej.
Jeśli planujemy zmianę opon na takie, które szerokością znacznie odbiegają od oryginału, warto sprawdzić ich kompatybilność z obręczą koła. Posiadając markowe obręcze, możemy poszukać informacji na stronie producenta lub skorzystać z jednej spośród wielu tabel dostępnych w Internecie.
Uniwersalna tabela rozmiarów opon (mm) względem wewnętrznej średnicy obręczy w rowerze.
źródło: biketips.com
Rozmiar dętki
Dobór rozmiaru dętki jest łatwiejszy niż ma to miejsce w przypadku opony. Dętkę dopasowujemy po prostu rozmiarem do opon w rowerze. Najpierw uwagę zwracamy na średnicę. Musi być ona zgodna z oponą. Czyli jeśli na oponie mamy podane 50-559 (26 x 2.00) to szukamy dętki w rozmiarze 26". Jeśli mamy oponę w rozmiarze 35-622 (700x35C), należy wybrać dętkę o średnicy 700mm.
Z szerokością dętek jest jeszcze łatwiej, gdyż podawana jest w określonym przedziale. Ma to związek z tym, że dętka, bardziej niż opona, ma zdolności rozszerzające. Zatem szerokość opony musi mieścić się w przedziale szerokości dętki. Przykład:
Dętka 26 x 1,75/2,30 będzie odpowiednia do opon o szerokości od 1,75 do 2,30 cala.
Dętka 700 x 25/32C będzie odpowiednia do opon o szerokości od 25 do 32 mm.
Rodzaj wentyla
Poza rozmiarem, przy wyborze odpowiedniej dętki należy wybrać właściwy typ wentyla. Możemy wybrać dokładnie ten sam wentyl, jaki mieliśmy poprzednio, wówczas mamy pewność, że będzie on pasował do otworu w obręczy. Chodzi o to, że w obręczach rowerowych możemy spotkać się z dwiema średnicami otworu pod wentyl. O ile w tym większym możemy zastosować praktycznie wszystkie 3 typy wentyli, o tyle w mniejszym otworze zastosujemy jedynie wentyl Presta. W dużym otworze wąski wentyl francuski (Presta) po prostu dokręcamy dołączonym pierścieniem stabilizującym. Odradzamy natomiast samodzielne powiększanie otworu w obręczy, aby np. zamiast wentyla Presta zmieścić samochodowy, gdyż może to osłabić konstrukcję koła.
Zastanawiasz się jakiego wentyla w dętce potrzebujesz? Oto podpowiedź:
- Wentyl Dunlop (DV), zwany też wentylem rowerowym. Stosowany w rowerach miejskich i trekkingowych, zwłaszcza w starszych modelach. Średnica 8 mm.
- Wentyl Schrader (AV od auto valve), zwany wentylem samochodowym. Stosowany w rowerach MTB, trekkingowych, crossowych, miejskich i dzięcięcych. Średnica 8 mm.
- Wentyl Presta (FV od french valve lub SV od Sclaverand valve), zwany też wentylem francuskim. Stosowany obecnie w większości rowerów, zwłaszcza w rowerach szosowych, gravelowych i górskich. Średnica 6 mm.
3 typy wentyli rowerowych
źródło: bikexchange.com
Choć na początku dobór rozmiaru opony i dętki wydaje się skomplikowany, wcale nie musi taki być. Wystarczy podstawowe rozeznanie, na co należy zwrócić szczególną uwagę i jak czytać rozmiary podane w skali ETRTO, calach czy milimetrach. Jeśli do tego nauczymy się rozpoznawać typy wentyli rowerowych, będziemy w stanie samodzielnie wybrać odpowiednie ogumienie do naszego roweru.