Regulacja przerzutek. Jak ustawić przednią i tylną przerzutkę?
Każdy rowerzysta wie, jak ważne jest dbanie o jednoślad i jego podzespoły. Otóż nie wystarczy tylko regularnie dokonywać przeglądu, ale trzeba także pamiętać o regulacji przerzutek, wszak są one bardzo ważne, bo zapewniają precyzyjne działanie całego napędu. Tutaj pojawia się więc jakże istotne pytanie, które brzmi: jak ustawić przerzutki w rowerze? W tym artykule przedstawiamy jak wygląda regulacja przerzutek krok po kroku.
Dlaczego przerzutki są tak ważne? Krótko i na temat
Przerzutki rowerowe są bardzo ważne do sprawnego użytkowania jednośladu. Są one niezbędną i integralną częścią prawie każdego roweru, a więc tak naprawdę trudno sobie wyobrazić bez nich jazdę. Mimo to wielu miłośników rowerów o tym zapomina. Głównym zadaniem przerzutek jest ułatwienie jazdy i to niezależnie od tego, czy poruszacie się po trudnych górskich trasach, czy preferujecie szybkość i aerodynamiczną jazdę, którą zapewnia rower szosowy, czy raczej jesteście miłośnikami miejskich ścieżek rowerowych.
Aby przerzutki spełniały swoją funkcję, muszą być poprawnie ustawione. Tylko wtedy napęd roweru będzie działał perfekcyjnie, a jazda będzie przyjemnością, zamiast koszmarem. Warto więc dowiedzieć się, jak przebiega prawidłowa regulacja przerzutki przedniej i tylnej w rowerze.
Przygotowania do regulacji tylnej przerzutki czas zacząć!
Czasem podczas jazdy słyszysz dziwny hałas i to zawsze wtedy, gdy zmieniasz przerzutkę. Często zdarza się także, że próbujesz zmienić bieg, ale napotykasz na spory opór. Oznacza to nic innego, jak to, że wymagana jest regulacja tylnej przerzutki. Choć nie brzmi to prosto, to jednak jest zdecydowanie łatwiejsze, niż się wydaje. Wystarczy tylko przeczytać nasz poradnik. Przyda się też odrobina chęci oraz precyzji.
Na samym początku warto przygotować właściwe narzędzia i klucze rowerowe. Potrzebować będziemy klasycznego śrubokręta krzyżakowego oraz klucza imbusowego. Nim przejdziemy do realnej pracy, musimy sprawdzić stan linki, nie zaszkodzi ją także przesmarować. Przy okazji zwróćcie uwagę na sam hak przerzutki. Może się okazać, że jest on skrzywiony — wtedy można spróbować go wyprostować. Jeżeli jest uszkodzony, to oczywiście należy go wymienić na nowy.
Jak przebiega regulacja tylnej przerzutki? To nie takie trudne jak się wydaje!
Zanim przystąpimy do regulacji, należy sprawdzić poprawność zmiany poszczególnych biegów. Zrzucamy łańcuch na najwyższy bieg (najmniejsza zębatka w kasecie/wolnobiegu) i kolejno zmieniamy biegi na niższe, kręcąc przy tym pedałami do przodu. Jeśli biegi nie zmieniają się precyzyjnie, regulujemy to poprzez stopniowe przekręcenie śruby baryłkowej przy przerzutce. Zwróćcie uwagę na położenie wózka przerzutki. Jeśli znajduje się on na lewo od odpowiedniego położenia, to kręcimy śrubką w prawo, a jeżeli ucieka on na zewnątrz, to wtedy kręcimy w lewo. Czynność zmiany biegów i ewentualnego przekręcenia śruby baryłkowej powtarzamy kilkukrotnie, aby mieć pewność poprawnego działania mechanizmu.
Nasza uwaga: Może się okazać, że zakres pracy śruby baryłkowej jest niewystarczający, aby odpowiednio naciągnąć linkę. W takiej sytuacji należy zmienić bieg na najwyższy (najmniejsza zębatka), po czym trzeba poluzować śrubę trzymającą linkę w przerzutce. Następnie ręcznie naciągamy linkę, posiłkując się odpowiednimi kombinerkami i dokręcamy wspomnianą śrubę. Sprawdzamy poprawność pracy tylnej przerzutki i w razie potrzeby ponownie ją regulujemy za pomocą śruby baryłkowej.
Po tym zabiegu warto przeprowadzić test pracy zakresu przerzutki na skrajnych przełożeniach i w razie potrzeby dokonać jego korekty. Zaczynamy od wrzucenia łańcucha na najniższy bieg (największa zębatka w kasecie/wolnobiegu). Manetką zmiany biegów sprawdzamy, czy zakres pracy przerzutki wychodzi poza ten bieg i czy łańcuch próbuje spaść w stronę szprych. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to, że górny zakres pracy przerzutki tylnej jest poprawnie ustawiony. Jeśli zaś przerzutka wychodzi poza zakres kasety/wolnobiegu, korygujemy to poprzez odpowiednie przekręcenie śrubki oznaczonej literką L (niski bieg; low). Analogicznie robimy z ostatnim biegiem. Zrzucamy łańcuch na najmniejszą zębatkę (najwyższy bieg) i w razie potrzeby regulujemy zakres śrubką oznaczoną H (high).
regulacja zakresu tylnej przerzutki za pomocą śrubek L i H
Egzamin – czy wszystko działa?
Pozostaje już tylko sprawdzić, czy regulacja przerzutki została dobrze wykonana. Wystarczy przekonać się, czy przerzutki „chodzą” jak należy, a przy tym nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Jeżeli wszystko się udało, to chyba musicie przyznać, że ta praca wcale nie była trudna. Zatem można przejść do regulacji przedniej przerzutki.
Tylna przerzutka Shimano Altus z widocznymi śrubami do regulacji naciągu linki
Przednie przerzutki – poznaj rodzaje mocowań i przygotuj sprzęt
Regulacja przedniej przerzutki także nie jest ani trudna, ani czasochłonna. Na początku trzeba pamiętać, że występują różne rodzaje mocowań. Dostępne są choćby te mocowane bezpośrednio do ramy bądź też do osi supportu. W przypadku tych mocowanych na stałe nie trzeba obawiać się ustawienia wysokości przerzutki. Należy wówczas jedynie sprawdzić, czy prowadnica znajduje się na 1 do 2 mm nad najwyższym punktem w dużej tarczy. Jeżeli tak nie jest, to dodatkowo czeka Cię regulacja wysokości. Jeżeli wszystko już jest jasne, to przygotuj właściwe narzędzia takie jak: śrubokręt typu krzyżak, klucz imbusowy w rozmiarze 5, a także – dla wygody – stojak rowerowy. Nie zaszkodzi też smar do łańcucha.
Regulacja przedniej przerzutki – łatwo, szybko i z dozą cierpliwości
Jak wyregulować przednią przerzutkę? W pierwszej kolejności sprawdzamy odpowiedni naciąg linki poprzez zmiany pomiędzy poszczególnymi biegami. W razie potrzeby regulujemy napięcie linki poprzez śrubę baryłkową znajdującą się przy manetce na kierownicy. Jeśli mimo wszystko nie przyniesie to oczekiwanego efektu, należy poprawić naciąg linki ręcznie tak jak to ma miejsce w tylnej przerzutce. W tym celu odkręcamy śrubę imbusową trzymającą linkę w przedniej przerzutce. Naciągamy linkę przerzutki i dokręcamy śrubkę. Pamiętajmy, że podczas tego zabiegu, manetka ma być ustawiona na 1, podczas gdy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.
Ustawianie przedniej przerzutki — ciąg dalszy
Można powiedzieć, że jesteśmy już niemal w połowie pracy i czas przejść do kolejnych etapów. Podobnie jak w przypadku tylnej przerzutki tutaj również sprawdzamy zakres pracy na skrajnych przełożeniach. Jeśli jest on niepoprawny, tzn. łańcuch spada w kierunku ramy lub na zewnątrz, regulujemy to śrubkami L (niski bieg, mała zębatka) i H (wysoki bieg, duża zębatka).
Przednia przerzutka Shimano Deore z widocznymi śrubkami L i H do regulacji zakresu
W szczegółach wygląda to tak.
Jeżeli zdarzy się, że łańcuch spadnie poza małą tarczę, to nie problem, bo wystarczy tylko dokręcić śrubkę L o ćwierć obrotu. Teraz ponownie należy zmieniać biegi ze środkowej tarczy na małą i odwrotnie. W tej sytuacji czasem może się okazać, że łańcuch nie chce zejść na małą tarczę, wtedy powinno się obrócić śrubkę L o ćwierć obrotu, ale w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Łańcuch wrzucamy na średnią tarczę i zmieniamy biegi ze środkowej na tę dużą i z powrotem.
Ponownie trzeba pozmieniać biegi, aby sprawdzić, czy wszystko działa. Jeżeli jednak łańcuch nie chce wrócić na średnią tarczę, to obracamy śrubkę H o ćwierć obrotu, ponownie w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara i...gotowe, regulacja przedniej przerzutki dobiegła końca.
regulacja zakresu przedniej przerzutki za pomocą śrubek L i H
Pozostaje już tylko jazda testowa.
Jak widać, regulacja przerzutek nie jest tak trudna, jakby się wydawało. Na pewno jest to czynność, która wymaga odrobiny umiejętności manualnych i cierpliwości. Znając jednak teorię i kolejność działania, wszystko powinno przebiec gładko. Pamiętajcie, aby się nie zniechęcać, wszak „nie od razu Rzym zbudowano”. Jeżeli jednak z cierpliwością i zaangażowaniem wykonacie poszczególne etapy pracy, to gwarantujemy, że wyregulujecie zarówno przednią, jak i tylną przerzutkę.