Darmowa
dostawa rowerów
4.9/5.0
Ocena na Opineo
Korzystne
raty lub leasing
Bezpieczne
płatności online
SHIMANO
Każdy, kto choć trochę miał w życiu do czynienia z rowerami, zapewne słyszał o marce Shimano. Nic dziwnego, gdyż komponenty tego producenta znajdziemy obecnie w większości rowerów. Poczynając od przerzutek, manetek i korb, przez łańuchy i hamulce, na piastach i suportach kończąc - te właśnie elementy najczęściej sygnowane są nazwą Shimano. Co prawda, w markowych rowerach możemy spotkać się z osprzętem także innych marek jak np. Sram, Tektro, Microshift, jednak to właśnie Shimano wiedzie prym jeśli chodzi o podzespoły stosowane we współczesnym rowerze.
Shimano to marka, która wspiera rowerzystów i zachęca ich do jazdy, produkując wysokiej klasy komponenty rowerowe i wyposażenie.
Shimano to także wsparcie i sponsoring lokalnych i międzynarodowych wydarzeń sportowych, w tym takich wyścigów jak: UCI World Tour, Enduro World Series, Tour de France, La Vuelta i Giro d’Italia.
Aktualnie Shimano to największy producent i najpopularniejsza marka części rowerowych na świecie.
Oprócz komponentów rowerowych Shimano zajmuje się produkcją obuwia i odzieży kolarskiej, wszelkich akcesoriów rowerowych, środków do czyszczenia i pielęgnacji rowerów a także narzędzi.
Shimano to marka znana także z wyrobu świetnej jakości akcesoriów wędkarskich, snowboardowych i do gry w golfa.
długa historia marki: ramy czasowe
1921: Shozaburo Shimano zakłada Shimano Iron Works
W lutym 1921 roku, Shōzaburō Shimano mając 26 lat, otworzył Shimano Iron Works w Higashi Minato w Sakai City. Na miejscu zburzonej fabryki celuloidu wynajął blisko 40-metrową powierzchnię. Miesięczny czynsz wynosił 5 jenów. Nowy zakład posiadał wówczas tylko jedną tokarkę o długości około 1,8 metra. Shōzaburō pożyczył tę maszynę od Sano Iron Works, korzystając z przyjaźni z jej właścicielem.
1922: Shimano Iron Works rozpoczyna produkcję wolnobiegu rowerowego
Jeszcze zanim założył własną firmę, Shōzaburō Shimano zdecydował się już na produkcję wolnobiegów. Spośród wszystkich komponentów rowerowych, wolnobiegi wymagały najwyższego poziomu technologicznego w produkcji.
1940: Nazwa zostaje zmieniona na Shimano Iron Works Co., Ltd
W 1940 roku założono firmę Shimano Iron Works, Ltd., której pierwszym prezesem został Shōzaburō Shimano. Liczba pracowników wynosiła około 300. 15 stycznia 1940 r. odbyło się pierwsze zebranie organizacyjne nowej korporacji.
1951: Firma zmienia nazwę na Shimano Industrial Co., Ltd
W lutym 1951 r. Shimano Iron Works przejmuje firmę Shimano Bicycle Company, a nazwa firmy została zmieniona na Shimano Industrial Company.
1956: Rozpoczęcie produkcji zewnętrznej przerzutki
1957: Rozpoczęcie produkcji wewnętrznej przerzutki (piasta 3-biegowa)
W 1957 roku Shimano Industrial rozpoczęło także badania nad kuciem na zimno, zainspirowane wystawą targową firmy z Niemiec Zachodnich.
1958: Shōzaburō Shimano umiera
We wrześniu 1958 roku zmarł Shōzaburō Shimano, a jego następcą w roli prezesa firmy został Shozo Shimano.
1961: pierwsza prezentacja piasty 3-biegowej
W 1961 roku po raz pierwszy zaprezentowano 3-biegową piastę podczas International Toy and Cycle Show w USA.
Kolejne lata pod rządami nowego prezesa, Shozo Shimano, to dynamiczny rozwój i ekspansja firmy na światowe rynki.
1965: W Nowym Jorku zostaje założona firma Shimano American Corporation
Sprzedaż rowerów w Stanach Zjednoczonych staje się dynamiczna a ponieważ dalsze istnienie Shimano na rynku amerykańskim wydawało się być zapewnione, firma założyła Shimano American Corporation z siedzibą w Nowym Jorku. Yoshizo Shimano zostaje jej prezesem.
1970: Powstaje Shimano Yamaguchi Co., Ltd. w Japonii
W 1970 roku, w prefekturze Yamaguchi w Japonii powstaje firma Shimano Yamaguchi Co., Ltd. (obecnie fabryka Shimonoseki).
Nowa fabryka wzmocniła system produkcyjny firmy, której moce produkcyjne wzrosły do 50 tysięcy sztuk miesięcznie. Miała ona produkować hamulce nożne z początkową wydajnością 50 000 sztuk miesięcznie.
Jako drugi filar biznesowy zostaje uruchomiony Fishing Tackle Division. Jest on zgodny z wizją firmy: przyczynianie się do promocji zdrowia publicznego poprzez zachęcanie do aktywności na świeżym powietrzu.
1972: Shimano Europa GmbH. z siedzibą w Dusseldorfie w Niemczech Zachodnich
W 1972 roku w niemieckim Dusseldorfie zarejestrowany został europejski oddział Shimano Europe GmbH.
1973: Powstaje zespół Shimano Racing
Oprócz aktywnego sponsorowania drużyn kolarskich w Europie, Shimano założyło w Japonii własną krajową drużynę kolarską, Shimano Racing Team.
Drugim ważnym wydarzeniem w 1973 roku była premiera serii Dura-Ace - pierwszej kompletnej grupy komponentów Shimano dla rowerów szosowych. Nowością był pierwszy aluminiowy mechanizm korbowy w historii firmy.
1974: Positron jest na rynku
Do oferty weszła tylna przerzutka z systemem pozycjonowania Positron. Była to pierwszą próba indeksacji biegów podjęta przez japońskiego producenta a jednocześnie duży krok w kierunku standaryzacji systemów zmiany biegów.
1976: Seria DURA-ACE 10 jest na rynku
DURA-ACE 10 została wydana jako seria komponentów do wyścigów torowych. Zmiana rozstawu łańcucha ze standardowego w branży 12,7 mm na 10 mm umożliwiła zmniejszenie rozmiaru przedniego koła łańcuchowego i zębatek, osiągając znaczną redukcję masy. Australijski kolarz John Nicholson, który jeździł na rowerze wyposażonym w DURA-ACE 10, wygrał mistrzostwa świata w profesjonalnym kolarstwie sprinterskim w 1976 roku.
1978: pojawia się grupa DURA-ACE EX 7200
Wykorzystując doświadczenie zdobyte w wyścigach, Shimano poprawiło wydajność zmiany przełożeń i łatwość konserwacji.
1980: Premiera DURA-ACE AX 7300
W 1980 roku, na targach IMFA w Kolonii we wschodnich Niemczech, Shimano wprowadza DURA-ACE AX 7300.
Nowa seria charakteryzowała się aerodynamiczną konstrukcją, której celem było zmniejszenie oporu powietrza, co jest niekończącym się wyzwaniem w wyścigach kolarskich. Dokładnie zbadano aerodynamiczne kształty i redukcję masy każdego elementu. Aby zmaksymalizować efekty projektów aerodynamicznych, Shimano zbudowało nawet laboratorium w tunelu aerodynamicznym na dużą skalę wewnątrz firmy, co było wówczas znaczącą inwestycją. To pokazało, jak poważnie kierownictwo w tym czasie pracowało nad aerodynamiką.
1982: Na rynku pojawiła się pierwsza seria SHIMANO 105 oraz pierwszy Deore XT
SHIMANO 105
Jako seria komponentów poniżej serii DURA-ACE i SHIMANO 600 (później SHIMANO ULTEGRA), Shimano opracowało SHIMANO 105 głównie do jazdy miejskiej i sportowej w 1982 roku w ramach koncepcji sportu. Pierwszy model zdobył popularność wśród wielu rowerzystów, ponieważ miał piękny design ze złotą strzałką i był skierowany do szerokiego grona użytkowników. Dostępny był w przystępnej cenie, mimo że oferował funkcjonalność wyścigową przejętą z modeli z wyższej półki. SHIMANO 105 nadawał się do użytku w różnych sytuacjach. Po wprowadzeniu i ulepszeniu serii z niższej półki, SHIMANO 105 stał się jedną z serii komponentów dla pełnoprawnych rowerów szosowych, które spełniają wymagania wyścigów szosowych.
DEORE XT
W odpowiedzi na dynamicznie rozwijające się kolarstwo górskie, Shimano wypuszcza na rynek serię komponentów dedykowaną do rowerów MTB - Deore XT. Wyznacza ona standardy dla kolejnych grup w tej dziedzinie.
Jeśli chodzi o łatwość użytkowania, Shimano poświęciło wiele uwagi zaprojektowaniu dźwigni zmiany biegów i hamulca. Przyjęto manetkę kciuka, która umożliwiała rowerzyście zmianę biegów kciukiem lub palcem wskazującym, trzymając ręce na kierownicy. Do linek zastosowano drut wewnętrzny o średnicy 2 mm, chociaż drut o średnicy 1,6 mm był wówczas standardem w rowerach. Miało to na celu poprawę wytrzymałości z punktu widzenia praktycznej użyteczności. Shimano opracowało mechanizm osłaniający, który zminimalizował grzechotanie spowodowane trudnymi warunkami użytkowania i zapobiegał przedostawaniu się błota i wody do części ślizgowych, a także zastosował go dla każdego elementu, aby zwiększyć odporność wszystkich elementów na błoto i piasek.
1983: Na rynek wchodzi nowy SHIMANO 600 EX
Shimano skupiło się na swoim projekcie, aby odnieść sukces w wizualizacji jego wysokiej jakości, a także funkcjonalności. Na rynku europejskim modele wyścigowe były uważane za jedyne modele z wyższej półki; jednak nowy SHIMANO 600 EX obalił takie konwencjonalne przekonania, aby pomóc Shimano ponownie poczuć swoją obecność. Sukces ten posłużył również jako podstawa później opracowanej nowej DURA-ACE (seria 7400), która miała ogromny wpływ na dalsze działania Shimano w zakresie rozwoju produktów.
1984: Premiera serii DURA-ACE 7400 z SIS i pierwszy wyścig kolarski Shimano
W serii 7400 Shimano dokładnie realizowało funkcje umożliwiające wygrywanie wyścigów i skupiało się na poprawie podstawowych osiągów.
Shimano Index System (SIS)
Ponadto opracowano system Shimano Index System (SIS), w którym system indeksowania został wbudowany w dźwignię zmiany biegów. Ten system, który umożliwiał szybką, precyzyjną i niezawodną zmianę biegów, był prawdziwym kamieniem milowym w historii systemów zmiany biegów.
Shimano Greenpia Road
W 1984 roku Shimano inicjuje Shimano Greenpia Road - imprezę oferującą przyjemność i zabawę rowerem sportowym w celu spopularyzowania kolarstwa w Japonii.
Dla przyjemności nie tylko zawodników, ale i widzów, ustawiono trybuny i utworzono specjalną kafeterię plenerową.
W przerwach między wyścigami występowała orkiestra dęta, która wprowadzała nastrój imprezy.
1986: Na rynek wkracza nowa seria Deore XT M730 a także nowa grupa Shimano SANTE
Nowe komponenty Deore XT z SIS do rowerów górskich zostały wprowadzone cztery lata po oryginalnej grupie Deore XT.
Seria M730 obejmowała kilka technologii zmiany biegów reprezentowanych przez SIS i BIOPACE II oraz tylny hamulec U-Brake o dużej mocy, promując koncepcję „całkowitej kontroli” jako serii komponentów, a nie każdego komponentu. Pierwotnie wypuszczony M730 miał 6-biegowy układ napędowy, a każdy element został wykonany z lekkiego stopu, oferując doskonałą trwałość, co podkreślało jego możliwości terenowe. Po wydaniu tego pierwszego modelu w serii 730 wprowadzono powtarzające się drobne zmiany.
Podstawową koncepcją rozwoju Sante było poszukiwanie piękna w projektowaniu komponentów.
W latach 80. Shimano podjęło wyzwanie stworzenia modniejszych i piękniejszych komponentów, których celem było dalsze promowanie nowej wartości rowerów szosowych. W tych okolicznościach pojawił się Santé. Santé oznacza po francusku zdrowie i jest często używane jako słowo wznoszące toast. Ta nazwa obejmowała wartość promowaną przez Santé: radość z posiadania wysokiej jakości towarów i radość z nowego roweru. Zgodnie z ówczesnymi trendami stylu życia, skierowany był do młodych ludzi, którzy chcieli wzbogacić swoją codzienność. Od strony projektowej, jego dwukolorowa kolorystyka oparta na perłowej bieli i jasnej szarości zapewniała subtelne odcienie w zależności od kąta patrzenia, a powierzchnia została wykończona tak, aby stała się jak najbardziej gładka dzięki ukryciu śrub każdej części. Od strony funkcjonalnej, Shimano przyjęło wszystkie technologie komponentów, które były kultywowane w konwencjonalnych działaniach rozwojowych. Santé była naprawdę serią komponentów, która ucieleśniała koncepcję Performance by Design.
1986 rok to także modernizacja grupy SHIMANO 105.
Pojawiła się klamka hamulcowa z systemem SLR (Shimano Linear Response). Miało to dać kolarzowi większą kontrolę nad hamulcami szczękowymi. W praktyce, Shimano Linear Response, zapewniał dużą siłę hamowania przy lekkim dotknięciu dźwigni.
1987: Seria SHIMANO 600 Ultegra jest dostępna na rynku
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1975 roku, SHIMANO 600 był powszechnie znany przez ponad dziesięć lat. Jednak w miarę ustalania roli serii, wymagana stała się nazwa serii odpowiednia do jej zawarcia i ujednolicenia. W 1987 roku, w nadziei na dokonanie skoku naprzód po SHIMANO 600, powstał SHIMANO 600 ULTEGRA wraz z nową koncepcją. Ewoluował w obecną serię high-end SHIMANO ULTEGRA.
1988: Andy Hampsten wygrywa Giro d’Italia na DURA-ACE
Amerykański kolarz, Andy Hampsten, w 1988 roku wygrywa klasyfikację generalną Giro d’Italia dla Team 7-Eleven na niestandardowym stalowym rowerze Land Shark wyposażonym w grupę Shimano Dura-Ace wraz z manetkami dolnej rury.
1989: Technologia Hyperglyde (HG) i system STI
W 1989 roku Shimano wprowadziło nowy system wspomagania redukcji biegów HyperGlide (HG), który powoli zaczął wypierać starszy system UniGlide (UG). Technologia HG odnosi się do zębatek kaset, wolnobiegów oraz do łańcuchów. Oznacza to, że zęby koronek charakteryzują się specjalnymi profilami i nacięciami. Takie kształty zębów nie tylko ułatwiają pojedynczą redukcję biegu, ale zapewnia również płynne zmiany wielu przełożeń naraz.
Pod koniec 1989 roku Shimano wprowadziło przerzutki Rapidfire w rowerach górskich. Umożliwiło to na indeksowaną zmianę przełożeń z poziomu kierownicy - coś, co wcześniej było dostępne tylko z manetkami dolnej rury lub manetkami kciuka. Mechanizm Rapidfire został przystosowany do stosowania w rowerach szosowych - tak narodziła sie koncepcja STI (Shimano Total Integration). STI w praktyce to zintegrowanie klamkomanetki w rowerach szosowych. Umożliwiało to hamowanie i zmianę biegów za pomocą tej samej dźwigni. Ten system pomógł Shimano objąć wiodącą rolę w produkcji zestawów grupowych.
1990: Shimano Pedaling Dynamics (SPD) jest na rynku
W 1990 roku pojawiły się na rynku pierwsze buty Shimano z systemem SPD (Shimano Pedaling Dynamics).
Nowa linia butów i pedałów została zaprojektowana tak, aby były one idealne zarówno do efektywnego pedałowania, jak i do chodzenia. SHIMANO opracowało konstrukcję SPD, aby spełnić wymagania stylu życia rowerzystów MTB. Dzięki eliminacji "nosków" i zintegrowaniu pedału z podeszwą oraz stworzeniu jednolitego systemu przekazywania mocy SHIMANO odmieniło branżę, nie tylko doskonaląc pedały, ale także zapewniając rowerzystom większą kontrolę nad coraz to bardziej ryzykownymi stylami jazdy.
1991: Zmiana nazwy firmy z Shimano Industrial Co., Ltd. na Shimano Inc.
W tym samym roku powstaje seria komponentów do rowerów górskich XTR. Jest to pierwsza linia komponentów do rowerów górskich dla profesjonalnych kolarzy.
W latach 90., kiedy boom na rowery górskie był w pełnym rozkwicie, wielu rowerzystów desperacko poszukiwało komponentów, które byłyby zarówno trwałe, jak i lekkie, które byłyby w stanie wytrzymać trudne warunki wyścigów. Pierwsza seria XTR, która powstała w takich okolicznościach, została wyposażona w intuicyjnie poszukiwane przez kolarzy funkcje, silnie wspierając jeźdźców w dążeniu do zwycięstwa. XTR, który zdobył pełne zaufanie kolarzy, ewoluował jako grupa komponentów symbolizujących późniejszy rozwój wyścigów rowerów górskich.
Dla XTR pierwszej generacji, Shimano opracowało manetkę RAPIDFIRE PLUS, ulepszając manetkę RAPIDFIRE zgodnie z koncepcją STI, która narodziła się podczas opracowywania SHIMANO DEORE XT w 1989 roku. Zapewniała lekkość w dotyku oraz szybką i precyzyjną obsługę.
Z okazji 70. rocznicy wybrano nowe motto marki: „Bliżej natury, bliżej ludzi”.
1992: Keizo Shimano zostaje trzecim prezesem
W 1992 roku zmarł prezes firmy, Shozo Shimano. Jego następcą został Keizo Shimano.
Nowy prezez firmy zapisał się w historii marki tym, że przyczynił sie do otwarcia Muzeum Rowerów w mieście Sakai, z którego marka Shimano się wywodzi.
1993: DURA-ACE 7410 jest na rynku
1995: Yoshizo Shimano zostaje czwartym prezesem
Podczas kadencji Yoshizo Shimano wprowadzona na rynek została grupa DURA-ACE 7700 (1996 rok) a także technologia Hollowtech (rok 1999).
Seria DURA-ACE 7700 została opracowana po dokładnym przeglądzie poprzedniego systemu przerzutek opartego na filozofii „bezstresowej”.
Technologia Hollowtech odnosi się do mechanizmów korbowych. Wykonane w tej technologii korby posiadają wewnątrz próżniowe komory, które znacznie obniżają masę i zwiększają sztywność ramion.
Lekki mechanizm korbowy nie tylko zmniejsza wagę roweru, ale także zmniejsza masę wirującą, aby pomóc w przyspieszeniu. Zaawansowana technologia kucia SHIMANO rozwiązała problem dzięki korbie HOLLOWTECH. Podobnie jak wysokiej jakości rury ramy, wydrążone ramię korby może zapewnić niesamowitą wytrzymałość i sztywność przy bardzo niskiej wadze.
1999: Odbywa się pierwszy wyścig szosowy Shimano Motegi
2001: Yozo Shimano zostaje piątym prezesem
Powstają Shimano (Shanghai) Bicycle Components Co., Shimano Czech Republic sro i Shimano France Composants Cycles SAS.